Vinterferien er ret nuttet på Museum Østjylland

Vinterferien er fyldt med aktiviteter for børn på Museum Østjylland, hvor de blandt andet kan lege med verdens mest nuttede oldtidsfigurer, Lillefolket. De kun otte centimeter høje minimennesker er med på hyggelige og vilde lege for både drenge og piger.

I vinterferien har museumsinspektøren også fundet nogle særligt spændende oldtidssager frem, som alle børn må kigge nærmere på og røre ved – bare de husker at tage de hvide museumshandsker på først!

Nuttet vinterferie! tirsdag den 12. februar og torsdag den 14. februar 2019, kl. 10 – 14 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Gratis adgang.

De nuttede, små oldtidsfolk bor i oldtidsudstillingen Livet ved Fjorden, hvor de gemmer sig i træernes huler og isbjergets sprækker, hvor de har gang i alverdens løjer. Børn er eksperter i at finde Lillefolket, fordi de netop bor i børnehøjde, hvor de fortæller oldtidshistorie på en måde, som alle kan forstå.

”I udstillingen kan børnene jagte, finde og opleve Lillefolket, men børnene må og kan ikke røre figurerne. Heldigvis har vi fået lavet flere af de små figurer, som børnene nu kan lege med! De kan blandt andet indrette Lillefolkets hjem eller lejr med både husdyr, bål, legemad og oldtidsmøbler, ” fortæller museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Lillefolket har deres egen stil

Og hvilken stil! De små oldtidsmennesker går farverigt klædt og har sejt udstyr og våben. Men hvis børnene synes, at de små figurer skal se helt anderledes, kan børnene farvelægge Lillefolket på papir.
Lillefolket findes selvfølgelig også som påklædningsdukker, der kan klippes ud, leges med og tages med hjem, hvor den gode oldtids-leg kan fortsætte.

På med de hvide handsker!

I vinterferien har museumsinspektøren også fundet ældgamle sager frem fra museumsmagasinet. Genstande, der kunne have tilhørt Lillefolket, hvis de små plastikfigurer nu havde været ægte, levende oldtidsmennesker.
Børnene får hvide museumshandsker på og kan så frit røre og undersøge de 1.000 år gamle arkæologiske genstande, der engang lå i jorden omkring Randers. Der er både smykker, våbendele og knogler at se nærmere på, når museumsinspektøren disker op med oldtidssager både tirsdag og torsdag i vinterferien.

”Det kan godt være, at Lillefolket er lavet af plastik eller papir, og at de er opfundet af museumsfolk i det 21. århundrede. Men de historier, de fortæller med deres tøj og deres udstyr, er faktisk meget relevante. De giver børn et indtryk af, hvordan både børn og voksne så ud og levede i oldtiden, ” siger Lisette Berg Andersen.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk