Vær hemmelig agent i ferien eller jagt den onde Dr. Peters

Er du vild med hemmelige agenter, eller har du lyst til at jagte de onde og hjælpe de gode, så kig forbi Museum Østjylland i sommerferien!

Danmark blev besat 9. april 1940, og allerede fra første besættelsesdag var der påbud om mørklægning. Det, og meget mere, finder du ud af som agent i besættelsestidens Djursland i sommerferien, hvis du besøger Museum Østjylland. Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Her kan du prøve på egen krop, hvordan det var at være hemmelig agent i besættelsestidens Djursland. I museets udstilling om livet under krigen, kan du løse opgaver, der tester dine evner som agent. Det er gratis at lege med.
Du kan også gå i det godes tjeneste og jagte den forhadte Dr. Peters, der under 2. verdenskrig på grusom vis forhørte lokale modstandsfolk.
Der er ikke brug for coronapas til gådejagten, der foregår ude i frisk luft.
Der er entré, og I skal være en gruppe til denne aktivitet, der foregår på museet og ved Grenaa Havn.

Bliv agent i besættelsestidens Djursland, lørdag den 26. juni til søndag den 8. august 2021 kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis arrangement.

Dr. Peters liste – en historisk gådejagt, tirsdage - søndage kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gruppebillet: 200 kr.

Som agent i besættelsestidens Djursland får du chancen for at teste din viden om 2. verdenskrig i Danmark - og kender du ikke svarene på forhånd, finder du dem helt sikkert i udstillingen, hvis du leder grundigt!

Hvad ved du om besættelsen?

Vidste du for eksempel, at mange krydderier blev fremstillet af bark under besættelsen? Eller at tyske tropper var indkvarteret i Vestre Skoles gymnastiksal?
Gå på opdagelse i udstillingen, svar på spørgsmål og find frem til den hemmelige kode. Du får selvfølgelig et agentbevis, når du har klaret alle opgaverne!

Dæknavne og Hitlergrise

For at blive agent, skal du selvfølgelig udfylde et identifikationskort, inden du går på jagt i udstillingen. Men husk, at du er hemmelig agent. Måske ville det være smart at bruge et dæknavn?
Undervejs kan du også prøve kræfter med en helt særlig gris – nemlig Hitlergrisen. Ved første øjekast ligner det helt almindelige grise på et stykke papir, men mestrer du den rette foldeteknik, afsløres en helt anden tegning, som tyskerne ville straffe dig hårdt for at have!…

Dr. Peters, en landsforræder

For familier med børn fra 10 år er der i ferien også mulighed for at tage på en historisk gådejagt i Grenaa by og havn på jagt efter ”Dr. Peters”. Dr. Peters er dæknavnet for en dansker, der under krigen gik i tysk tjeneste, jagtede og på grusomste vis forhørte lokale modstandsfolk. Prøv at fange den forhadte Dr. Peters og bliv under vejs udsat for en række svære dilemmaer. Turen går rundt i Grenaa by og nede på havnen. Gådejagten tager et par timers tid. Der er entre og husk at booke dine billetter på forhånd. Særudstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland kan ses frem til oktober 2021. Der er gratis adgang.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk