Ustyrlige malt-nisser er løs på Maltfabrikken

Når julen nærmer sig, sker der de underligste ting på BMA Maltfabrikken i Ebeltoft. Dimser og dutter forsvinder, det roder i montrerne, og bøgerne står slet ikke, hvor de burde stå! Det er selvfølgelig malt-nisserne, der igen i år er på julebesøg – og de er i drillehumør. Derfor har BMA Maltfabrikken nu brug for alle børns hjælp til at få styr på nisserne, så der kan komme ro og orden i sagerne inden jul.

BMA Maltfabrikken fik sidste år blandt andre besøg af kreative nisser, som flyttede ind i Maltfabrikken med hele deres legetøjsværksted. Se, om nisserne også flytter ind i år og hjælp med at finde dem rundt omkring på Maltfabrikken. Det er gratis og for børn og deres voksne. Fotokilde: BMA Maltfabrikken

Det er gratis, og du kan lege med i hele åbningstiden.

Kom på sporet af nisserne i BMA, den 24. november 2023 - den 7. januar 2024.
Sted: BMA Maltfabrikken, Maltvej 8, 8400 Ebeltoft.
Aktiviteten foregår på egen hånd i Maltfabrikkens åbningstid.
Gratis. For børn og deres voksne.

Det er ikke kun maltmus, der huserer i BMAs lokaler på Maltfabrikken. Ved juletid kommer også små nisser på besøg på den gamle fabrik, hvor de spreder lidt ekstra hygge – og masser af kaos!
Selvom det altid er hyggeligt med julegæster, er det også noget rod. For som nisser jo har for vane, laver de ballade og rod i bibliotekets bøger, i arkivets gamle papirer og i museets montrer med gamle ting og sager.

”Sidste november var første gang, BMA fik besøg af de små nisser. Vi blev da noget overraskede, da vi opdagede, at vores fastboende og fredelige maltmus havde fået julegæster - små nisser, der var flyttet ind i vores montrer rundt om i huset, og som havde lavet rod alle mulige steder,” fortæller biblioteksmedarbejder Lisbeth Larsen, som første gang opdagede nisserne en morgen i november sidste år.

”Vi er ret overbeviste om, at nisserne kommer tilbage i år, for de hyggede sig virkelig meget her på Maltfabrikken sidste jul. Derfor beder vi allerede nu børn – og deres voksne – om assistance for at få styr på nisse-situationen. Nisserne kan jo finde på at flytte rundt på både bøger, arkivalier og genstande, og det kan vi altså ikke have!” forklarer museumsinspektør Tina Bjerregaard, som håber på hjælpsomme børns hjælp, så julen kan blive fredelig og rolig på Maltfabrikken i år.

”Alle kan komme på sporet af nisserne fra den 24. november kl. 10, og nissejagten foregår på egen hånd i Maltfabrikkens åbningstid. Hent et opgaveark og en blyant i Maskinrummet – og så er I klar til at gå på jagt efter drillende malt-nisser.”

For mere information kontakt: Museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 4048 6530 eller på tb@museumoj.dk