Oplev, hvordan man slog rustikke reb i gamle dage

Randers Reb, en reberbane og Jan Svindt Ravn. En virkelig god kombination, hvis du vil lære lidt om det gamle håndværk, rebslagning, hvor reb skabes ved håndkraft i en fascinerende proces.

Reb har altid haft stor betydning på arbejdspladser og i husholdningen, hvor der ikke var det, der ikke kunne fikses med et stump reb. Med Randers Rebslaaeri var man også sikker på, at kvaliteten var i top! Fotokilde: Museum Østjylland

Det er kustode på Håndværksmuseet Jan Svindt Ravn, der nu fortæller og demonstrerer rebslagningens kunst, og du bliver klogere på håndværket, materialerne og teknikkerne. Hør også gode historier om den legendariske produktionsvirksomhed, Randers Reb.
Gratis.

Fortælling og demonstration: På Håndværksmuseet må man gerne slå – reb!
torsdag den 16. november 2023 kl. 13 - 14.
Sted: Håndværksmuseet
, Lille Rosengård 16, 8900 Randers C.
Gratis.

Jan Svindt Ravn kender rebslagerhåndværket ud og ind. Ugentligt fortæller han gæster på Håndværksmuseet om rebslagning og om den landskendte virksomhed Randers Reb. Denne novemberdag vil han udover at fortælle også demonstrere, hvordan museets kopi-reberbane fungerer. Du kan også glæde dig til at se et billedshow, der meget illustrativt viser, hvordan et slået reb bliver til.
Jan Svindt Ravn fortæller, at rebslageriet faktisk har givet navn til et gammelt og kendt udtryk, som stadig bruges.

”Mange ved ikke, at udtrykket ”at slå på tæven” faktisk betyder ”at slå løs på stænglen fra hamp”. Hamp kan netop bruges som materiale til slået reb, ” forklarer Jan Svindt Ravn, der lover at have lommerne fulde af andre gode historier og sjove facts til arrangementet på Håndværksmuseet den 16. november.

Randers Reb – byens virksomhed

Virksomheden Randers Reb blev grundlagt helt tilbage i 1840, så virksomheden har snart eksisteret i 200 år. De grove, håndlavede reb blev tidligere lavet i alle større danske byer, men kun Randers Reb blev til en stor buldrende industrivirksomhed, som blev kendt vidt og bredt i mange årtier.
Rebslageri har gennem de mange år fyldt meget i byens bevidsthed, og selvom det er over 20 år siden, at produktionen af reb stoppede i Randers, er Randers Reb stadig en del af byens stolthed og identitet.

Flere fortællinger på vej

Fortællingerne om gamle håndværk er tilbagevendende arrangementer på Håndværksmuseet. Senest fortalte guldsmeden om sit arbejde, nu rebslageren og i det kommende forår kan du høre om arbejdet som trykker og om et langt liv som frisør.
Fortællingerne er gratis og kræver ingen tilmelding, du møder bare op, hvis du er interesseret i håndværk.

”Alle fortællere er frivillige på Håndværksmuseet, og hver især lægger de deres vinkel på faget. Fortællingerne kan derfor handle om forskellige emner som et langt arbejdsliv som håndværker eller en livslang fascination af et materiale. Fortællingerne kan også være udformet som en rundvisning i et værksted med indbyggede gode fortællinger,” forklarer museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

De gratis fortællinger har det til fælles, at de bliver leveret af en passioneret frivillig, der brænder for netop sit fag.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Lisette Berg Andersen på tlf. 2484 0188 eller lba@museumoj.dk