Lyt til historien – den taler til dig!

Historiejagten er titlen på Museum Østjyllands spritnye podcast, som nu udkommer for første gang. I en række podcastafsnit deler museets inspektører ud af deres store viden og har til lejligheden udvalgt de bedste og mest spændende lokalhistorier fra museets dækningsområde. Formidling er en af museets kerneopgaver, og med den nye podcastserie går museet nye veje.

Der er planlagt en længere række podcastafsnit, der i punktnedslag kommer godt omkring historien på Djursland og Randersegnen. Find de historiske fortællinger i dit foretrukne podcast univers, som iTunes, Spotify og Buzzsprout. Historiejagten er gratis. Fotokilde: Museum Østjylland

”Traditionelt formidler vi vores viden gennem udstillinger, publikationer og aktiviteter. Men Museum Østjylland ønsker også at være et museum for borgere, som af den ene eller anden grund ikke kommer på en af vores fysiske adresser. Derfor udvikler vi hele tiden vores måde at formidle på og gennem hvilke kanaler, vi gør det. Når vi nu udgiver podcastserien Historiejagten passer det lige ind i den strategi, og jeg glæder mig meget til at lytte til den,” fastslår museumschef Jesper Bækgaard.

Går i dybden, gør os klogere

Det er arkivar Mathilde Storvang og fotograf Mark Dyer, der står bag Historiejagten. Museet har desuden allieret sig med journalist Lene Grønborg Poulsen, der har stor erfaring med at lave lydproduktioner i kultursektoren.

”For mange af museets gæster og for de ansatte er podcastformatet ret nyt. Men dette fantastiske format giver os chancen for at gå i dybden med et historisk emne og samtidig besvare spørgsmålet: Hvor har vi rent faktisk vores viden fra, hvor kommer historien fra?” påpeger Mathilde Storvang.

”Fortællingerne har rod i Østjylland, men med tråde ud til både danmarks- og verdenshistorien og tager publikum med på en opdagelsesrejse, hvor de oplever fortællinger om alt den nye viden, museets medarbejdere hver dag skaber om vores fælles historie. Museets formål er at gøre os alle klogere på nutiden – med udgangspunkt i kulturhistorien.”

Moselig og skibsforlis

Den første sæson indeholder 5-6 afsnit, hvor museets faglige inspektører fortæller. Gennem udgravninger, undersøgelser og forskning har museets historikere og arkæologer samlet en masse viden, som de gerne deler.

”Der er i podcasten fokus på den gode fortælling, og historierne er resultatet af mange års arbejde. Du får mulighed for at lytte til alt fra stenalderbosættelser på Djursland, moselig og middelalderens kongemagt til den moderne tids fortælling om skibsforlis, kvindehistorie og meget mere,” lover arkivaren.

Nyt samarbejde om lyd

Podcastserien har fået sin egen jingle, som er blevet til i samarbejde med Randers Bibliotek. Gennem mange år har der i Kulturhuset været et tæt samarbejde mellem Museum Østjylland og Randers Bibliotek. Da museet manglede en jingle til den nye podcast-serie, var det helt naturligt at spørge biblioteket om et samarbejde.

Jinglen til den nye podcastserie er nu en realitet, og det er musikformidler Mik Stegger og biblioteksmusikant Peter Elmelund fra Randers Bibliotek, der har komponeret. Resultatet af deres anstrengelser er Gammel Aaslev Vals, som bliver det faste lydspor til podcasten.

Gisela, en tankevækkende tragedie

Det første podcastafsnit handler om Grenaa-kutteren Giselas forlis i 1926. Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning fortæller levende om sin undersøgelse af det tragiske forlis, hvor alle om bord druknede, og hvad der senere skete.

Afsnittet er netop udkommet i dit foretrukne podcastunivers, som iTunes, Spotify og Buzzsprout. Her kan du abonnere på serien, så du får besked, når der kommer nye afsnit. Historiejagten er gratis.
Podcasten vil også blive tilgængelig fra museets hjemmeside, www.museumoj.dk.

For mere information kontakt: Arkivar Mathilde Storvang på tlf. 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk