Kom i trykken med Søren Sætter

Et arbejdsliv ved politiet kan føre til en pensionisttilværelse som sætter! Se nu bare frivillig på Håndværksmuseet, Søren Dyrskjøt, der er udlært håndsætter. I et langt arbejdsliv arbejdede han som landbetjent, og nu er han museets dygtige sætter i det typografiske værksted.

Det er et stort – men absolut nødvendigt – arbejde for en sætter at holde styr på kommaer, punktummer og bogstaver. Måske Søren Dyrskjøt i foredraget på Håndværksmuseet har gode råd til, hvordan man holder orden på tingene! Fotokilde: Museum Østjylland

Torsdag den 8. februar kan du opleve Søren Dyrskjøt fortælle om sin læretid som sætter på Aalborg Stiftstidende, og om hvordan han måtte forlade sit elskede fag, da blybogstaver blev overtaget af computere.

Foredrag: I trykken! torsdag den 8. februar 2024 kl. 13 - 14.
Sted: Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16, 8900 Randers C.
Gratis.

Tidligere landtjent i Sønderhald Kommune, Søren Dyrskjøt, har haft et langt, aktiv liv, hvor han ganske vist ikke kom til at tjene til livets ophold som sætter, men hvor hans kærlighed til sætterfaget kom til at vare en livstid.
Og heldigvis for det!
Nu fortæller Søren Dyrskjøt – eller Søren Sætter, som hans kælenavn er på Håndværksmuseet – nemlig i et gratis foredrag på museet om sin passion for blybogstaver og smukt opsat tekst.

”Jeg har tit tænkt tilbage på min tid på ”Stiften”. Da jeg begyndte som frivillig trykker her på museet, var jeg i tvivl om, jeg kunne huske bogstavernes plads i sættekassen, da jeg jo havde været væk fra faget i 54 år. Det gik heldigvis ret glat, så lidt bly har der været tilbage i hjernen,” smiler Søren Dyrskjøt.

Håndværkere gemmer på guldgrube

De mange frivillige håndværkere på museet gemmer på hver sin guldgrube af viden og fortællinger fra meget forskellige arbejdsliv. I en række foredrag træder de frivillige ud af deres vante roller som aktører i de levende værksteder og fortæller om deres fag og arbejdsliv.

”Selvfølgelig ved alle de frivillige håndværkere meget om værktøj og materialer, men deres arbejdsliv som håndværkere har formet sig helt forskelligt. De livshistorier vil vi selvfølgelig gerne lokke ud af dem. Det er historier om hverdagen som håndværker, om gamle og nye håndværksteknikker, værkstedsjargon og lange arbejdsdage, som de frivillige nu folder ud i foredrag af en times varighed,” fortæller museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Sætter-gnisten blev tændt

Søren stod i lære som håndsætter i fire år og aftjente derefter sin værnepligt ved den Kongelige Livgarde. Da han blev "løsladt", fik han arbejde som sætter på Aalborg Stiftstidende. Det kom imidlertid ham og en kollega for øre, at man om få år ville droppe alt arbejde med bly. De så en hård fremtid med arbejdsløshed for sig, og derfor søgte de i stedet ind til politiet.
Søren Dyrskjøt glemte dog aldrig sætterfaget og fascinationen af det arbejde, der i hans ungdom foregik i sætteri og trykkeri. Magiske steder med både tonstunge trykkemaskiner og bittesmå kommaer.

”En dag for et par år siden, var jeg på besøg på Østjylland Museum i Kulturhuset. Her så jeg en brochure, hvor det fremgik, at museet søgte frivillige til Håndværkmuseet i Randers - og så var min gnist tændt!” fortæller Søren Dyrskjøt, der som ny frivillig sætter blev taget imod med åbne arme på museet.

Foredraget om Søren Dyrskjøt og hans fascination af sætterhåndværket er gratis.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Lisette Berg Andersen på tlf. 2484 0188 eller på lba@museumoj.dk