Julerier og særudstilling i børnehøjde på Museum Østjylland

Når Museum Østjylland åbner nye særudstillinger, er de næsten altid målrettet det voksne publikum. Men nu kommer børnene frem i allerforreste række! Museet slår nemlig dørene op for en julet og hyggelig særudstilling for børn med titlen MIG & MIN JULEBY. Her kan børn og deres voksne gå på opdagelse i Randers’ historie og ovenikøbet komme i julehumør.

Børneudstillingen MIG & MIN JULEBY bliver årets julehyggeligste udstilling. Her kan de allermindste museumsgæster komme i julehumør, samtidig med at de bliver klogere på din, min og vores by – på en legende og sjov måde. Fotokilde: Museum Østjylland

Særudstillingen åbnes af borgmester i Randers Kommune, Torben Hansen, og 14 Bjørne-børn fra Børnehaven Dragonvej. Alle er velkomne – både store og små!

Udstillingsåbning: Børneudstillingen MIG & MIN JULEBY, lørdag den 25. november 2023 kl. 13.
Sted: Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
MIG & MIN JULEBY
kan ses fra den 25. november - den 30. december 2023.
Fra nytår - den 25. februar 2024 vises udstillingen under titlen MIG & MIN BY.
Nissejagt: På sporet af museumsnisserne fra den 25. november - den 30. december 2023.
Gratis.

Det bliver både festligt og julet, når Museum Østjylland i Randers lader propperne på de nisserøde sodavand springe, og borgmesteren sammen med børnehavebørnene Bjørnene klipper snoren til en udstilling, der både må ses og røres! Herefter tændes julelysene i udstillingen. Og hvem ved, måske kommer selveste julemanden forbi?

”Tænk jer, en udstilling for børn – lavet af børn. Den skal da åbnes med en fest! Her på museet glæder vi os især til at slippe alle de mindste gæster løs i juleudstillingen, for den skal både ses, undersøges, røres og leges i,” smiler museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen.

Beriger og giver sans for kulturhistorie

Museet har i mange år været optaget af at formidle historie og historier til sine alleryngste gæster.

”Vi har et brændende ønske om at give børnene en sans for kulturhistorien og en glæde ved museer, der kan berige dem resten af livet,” forklarer museumsinspektøren. ”Så det er i den grad spændende med en udstilling, der helt og aldeles er til børn.”

Udstilling kaster julekåbe til nytår

MIG & MIN BY er en børneudstilling, der turnerer rundt på lokalmuseer i ti danske byer og tilpasses den lokale fortælling i samarbejde med lokale børnehaver. Udstillingen er bygget op som en miniby, hvis legende univers tager udgangspunkt i fortællingen om Skygningerne – små væsner, der ligesom museer elsker at samle på ting! Fortællingen om Skygningerne er skrevet og tegnet af illustrator og forfatter Rasmus Bregnhøi.

I anledning af julens komme har udstillingen fået drysset julestøv over sig og kan opleves som MIG & MIN JULEBY året ud. Derefter kaster udstillingen sin julekåbe og fortsætter som MIG & MIN BY indtil den 25. februar 2024.

Børnehavebørn hjælper museum

Særudstillingen for børn er i Randers lavet i et samarbejde mellem Museum Østjylland og gæve og nysgerrige børnehavebørn samt deres pædagoger Lone Hansen Christensen og Dorte Miclasz-Brandt fra Børnehaven Dragonvej. Børnene har været bag kulisserne på museet og mødt museumsfolkene - formidleren, museumschefen, arkæologen, historikeren, sekretæren, frontpersonalet og konservatoren.

”Som noget ganske særligt har børnene også været på jagt i museets magasin, hvor der normalt er adgang forbudt for alle andre end museets personale. Her har børnene udvalgt skjulte skatte fra museets samling, der nu kan ses i udstillingen MIG & MIN BY,” fortæller Helle Lebahn Bentzen.

Nissejagt i nisseby

Traditionen tro er museumsnisserne også på spil i denne juletid, hvor børn og juleglade voksne kan tage på nissejagten På sporet af museumsnisserne i museets udstillinger. Og nisserne har virkelig haft travlt i år. De er nemlig flyttet ind på museet med deres helt egen by!

”Så hold ører og øjne åbne og følg de små nissespor rundt på museet,” lyder opfordringen fra museumsinspektøren og hendes kolleger, inden de iler videre, travlt optaget af at få styr på både museumsnisser og juleudstilling til åbningen lørdag den 25. november kl. 13.

Udstillingsåbningen bliver samtidig startskuddet for en række spændende og hyggelige aktiviteter målrettet børnefamilier, daginstitutioner og skoler, der afvikles gennem hele udstillingsperioden frem til den 25. februar 2024.

MIG & MIN BY er støttet af Nordea-fonden og udviklet af Museum Vestsjælland og Vardemuseerne.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen på tlf. 4048 6431 eller på hlb@museumoj.dk