Gå på jagt efter stenalderen i gratis podcast

Museum Østjylland har taget podcastmediet til sig og inviterer nysgerrige til at lytte med på de bedste historier i den nye podcastserie Historiejagten. I en række podcastafsnit deler museets inspektører ud af deres store viden og har udvalgt de bedste og mest spændende lokalhistorier fra museets dækningsområde.

Forskningsleder Lutz Klassen fortæller i det nye afsnit af Historiejagten fra Museum Østjylland om de mange fund fra stenalderen, der er gjort på Djursland. Podcasten er gratis at lytte til, og du finder den på museets hjemmeside, museumoj.dk og på din foretrukne podcastside fra den 16. januar. Fotokilde: Museum Østjylland

Det nye afsnit i Historiejagten dykker nu ned i fortællinger om stenalderen og udspiller sig dybt inde i Meilgaard Skov på Norddjursland. Forskningsleder Lutz Klassen fortæller.
Podcasten er gratis.

Nyt afsnit om stenalderen i podcastserien Historiejagten produceret af Museum Østjylland udkommer nu.
Lyt til Historiejagten på museumoj.dk eller på din foretrukne podcastside.
Gratis.

Forestil dig, at du er arkæolog i en udgravning på jagt efter fortidens historier. Pludselig dukker knogler fra bjørne, pelikaner og elge frem af jorden. Dyr, som ikke længere lever frit i Danmark, men som har haft stor religiøs betydning for oldtidens mennesker.
De mange knogler er tydeligvis lagt i jorden af mennesker. Dit hjerte banker hurtigere i takt med, at du indser, at du står med et fund, der kan omskrive den måde, vi ser på oldtidshistorien!
Sådan havde en grupper arkæologer fra det daværende Grenaa Museum det, da de i 1980’erne under en udgravning på Kainsbakke ved Grenaa opdagede et af de hidtil mest spektakulære fund fra Danmarks stenalder.

”Podcastafsnittet dykker ned i fortællingen om, hvordan blandt andet fundene ved Kainsbakke og andre arkæologiske fund på Djursland har bragt meget ny viden om stenalderens mennesker frem i lyset,” fortæller forskningsleder på Museum Østjylland,
Lutz Klassen.

Østersskaller fortæller historie

Lutz Klassen og journalist Lene Grønborg Poulsen går i podcasten på jagt efter den gode stenalderhistorie i Meilgaard Skov, og inde midt i skoven finder de bunker af østersskaller, som fjerne forfædre har lagt der. Netop området ved Meilgaard har skrevet intet mindre end arkæologisk verdenshistorie, og stedets mange bunker af østersskaller har sidenhen givet navn til det internationale anerkendte forskningsbegreb ”køkkenmødding”!

Genlyd ud over grænser

Djursland er præget af store og centrale arkæologiske fund, som har haft betydning for forståelsen af, hvordan menneskene har levet i stenalderen. Mange af fundene er af stor videnskabelig betydning og har givet genlyd langt ud over Djurslands og Danmarks grænser.

”En del af forklaringen på, at vi har kunnet finde så unikke fund netop på Djursland, er de gode bevaringsforhold. Området har uden tvivl også haft en særlig betydning for stenalderens befolkning,” fortæller forskningslederen, der gennem de sidste mange år har forsket i netop stenalderen på Djursland. Hør i podcasten, hvad hans forskning kan bidrag med i fortællingen om stenaldermenneskenes liv og verden.

Følg gratis Historiejagten

Du finder Historiejagten på de gængse podcastplatforme, som iTunes, Spotify og Podbean. Podcastserien er også tilgængelig fra Museum Østjyllands hjemmeside, museumoj.dk.
Husk, at du kan gå ind på din foretrukne podcastside og tilmelde dig serien, så du er sikker på at få besked, hver gang der kommer nye historiske fortællinger fra Museum Østjylland.
Det næste afsnit af Historiejagten kommer til at handle om mønter og kongemagt. Det er arkæolog Thomas Guntzelnick Poulsen, der fortæller. Han har brugt de sidste mange år til at forske i middelalderen og de første mønter i Danmark.

For mere information kontakt:
Arkivar Mathilde Storvang på tlf. 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk