Foredragsholdere tager livtag med myte om sømænd og piger

Sømænd er glade for piger, og piger falder for flotte sømænd. Det er en sejlivet myte, men måske er der noget om det. Til foredraget Sømanden og pigen - der er ingen bånd, der binder, kan du nu komme helt tæt på fascinerende fortællinger om matroser, styrmænd og kaptajner og de kvinder, de mødte på sejladser på de syv verdenshave.

Det er arkivar Inger Lyndrup Nørgård fra Randers Stadsarkiv og daglig leder af Søfartsmuseet, Hans Richardt Schmidt-Nielsen, der fortæller de gode historier i foredraget på Museum Østjylland.
Der serveres kaffe/te og kage, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Foredrag: Sømanden og pigen - der er ingen bånd, der binder, torsdag den 9. november 2023 kl. 16.30 - 18.
Sted: Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Billet 50 kr. inkl. kaffe/te og kage.

Til foredraget bliver du lidt klogere på historierne om mødet mellem sømænd og kvinder for 50-70 år siden. Møder, der ikke mundede ud i ægteskab, men som fandt når sømændene var på langfart til blandt andet Asien.

Udpegede sig en sømand

Hans Richardt Schmidt-Nielsen og Inger Lyngdrup Nørgård tager i foredraget blandt andet fat på historier om, hvordan asiatiske kvinder i 1950’erne, 60’erne og 70’erne modtog de tilrejsende sømænd i asiatiske havnebyer.

”Når sømænd på danske handelsskibe f.eks. kom til asiatiske havnebyer, gik lokale prostituerede ombord på skibene og ”udpegede” sig en sømand som partner, imens skibet lå i havn. Den enkelte kvinde krævede råderet over sømandens nøgler, penge og tid! Så det var en meget organiseret form for prostitution, som sømændene indgik i,” fortæller Inger Lyngdrup Nørgaard.

Imiteret hjemlig kærlighedsrelation?

I foredraget får du svar på spørgsmål om de asiatiske kvinders og sømænds relationer som: Var det en slags imiteret ”hjemlig kærlighedsrelation” langt væk fra de hjemlige ægteskabsnormer og kærlighedsforhold? Hvad var det for et syn på køn, på kvinders og mænds seksualitet, som på denne tid kom frem både i de asiatiske havnebyer og hjemme i Danmark?

Sømanden, en helt særlig mand

Som sømand havde man en helt særlig position i datidens Danmark. Sømanden blev særbeskattet, og han modtog særlig social hjælp rettet alene mod sømænd.

Historisk set har sømanden også ofte levet et anderledes liv på havet – væk fra hus, hjem og ægtefælle.

Fotos, breve og geishaer

Arkivaren har til foredraget fundet et udpluk af fotos frem fra Randers Stadsarkivs samling. Se blandt andet både børn og voksne optræder udklædt som sømænd og geishaer og fotos af sømænd sammen med de såkaldte hula-hula-piger.

Du kan også få et indblik i fotos og indholdet af breve fra sømændenes rejser og høre sange fra ØK’s repertoire fra Århus Søfartsmuseums samling om mødet mellem sømand og kvinder uden for ægteskabet.

For mere information kontakt: Arkivar Inger Lyndrup Nørgård på tlf. 2332 0963 eller på iln@museumoj.dk