Få en varm fortælling om en modig og idealistisk kvinde

Trods vinterkulden og lun dig ved en god fortælling indenfor på Museum Østjylland i Grenaa. Alle interesserede bydes nu velkommen til en hyggelig eftermiddag med fortællinger i mini-udstillingen Kvinden med kaldet.

Kirstine sendte også ting hjem som gaver til venner i Danmark, blandt andet denne udgave af det nye testamente på kinesisk. Fotokilde: Museum Østjylland

Det er udstillingens tilrettelægger Emma Briese, der fortæller om Kirstine Pallesen, der for over 100 år siden vendte trygge Djursland ryggen og søgte eventyret på den anden side af jorden for at leve og arbejde som missionær.
Du får serveret kaffe, te og kage. Husk tilmelding på museets hjemmeside.
Det er gratis.

Fortællinger fra mini-udstillingen: Kvinden med kaldet, tirsdag den 28. november 2023 kl. 16 - 16.30.
Sted: Museum Østjylland, Søndergade 1, 8500 Grenaa.
Gratis inkl. kaffe, te og kage. Husk tilmelding.

Fortællingen tager udgangspunkt i mini-udstillingen Kvinden med kaldet – Kinamissionær fra Djursland, som du nu kan opleve på museet. I fortællingen fra mini-udstillingen får du historien om nogle af de oplevelser, som kinamissionær Kirstine Pallesen fik gennem sit lange ophold i Manchuriet i Kina. Du får også lejlighed til at se nærmere på fine ting, hun bragte med hjem fra sit udenlandsophold.
Og mon ikke Emma Briese også vil fortælle en historie eller to om sit arbejde med at sætte den lille særudstilling op.

”Der er en helt særlig genstand i udstillingen – et papir med kinesiske skrifttegn på – som jeg faktisk i første omgang havde valgt ikke at tage med. Men så fik vi teksten oversat, og så blev genstanden pludselig et symbol på Kirstines arbejde i Manchuriet,” fortæller en begejstret Emma Briese.

Historier om den undseelige genstand, en blindtarm i et glas, julen i det fremmede og livets op- og nedture, er nogle af de emner, du kan glæde dig til i det lille foredrag.

Bog om en usædvanlig kvinde

Kirstine Pallesen tilbragte 13 år i Manchuriet, og det er der kommet mange historier ud af. Alle disse fortællinger om den bemærkelsesværdige kvindes liv er samlet i en portrætbog skrevet af Kirstines slægtning Mona Dalkær Jacobsen.
Bogen Himmelveje – i de snørede fødders land 1907-1920 er baseret på Kirstine Pallesens breve, skrivelser, bøger og historiske fakta og danner grundlaget for mini-udstillingen.

At være i selskab med min mors faster var meget berigende for mig. Hun var en kvinde, som gav sig selv fuldt ud, mens hun levede. Også nu hvor beretningen om hende lever videre, er denne altfavnende omsorg for de svage i samfundet – uanset etnicitet – stadig lige aktuel,” fastslår Mona Dalkær Jacobsen.

Efter fortællingen om Kirstine Pallesens liv for over 100 år siden, har du naturligvis mulighed for at stille udstillingstilrettelægger Emma Briese spørgsmål om det, du lige har hørt.

Udstillingen Kvinden med kaldet kan ses på egen hånd frem til og med den 25. februar 2024.

For mere information kontakt: Projektansat historiker Emma Briese på tlf. 2041 6499 eller på eab@museumoj.dk