Det’ live og det’ for børn – oplev tegnekoncert i din vinterferie

I din vinterferie kan du opleve noget så sjovt og usædvanligt som en vaskeægte tegnekoncert, når Rasmus Bregnhøi laver fantastiske tegninger live – lige nu og her i Kulturhuset Randers. Imens der tegnes og males på livet løs, improviserer Thomas Agergaard på saxofon og Simon Toldam på klaver!

Randers Bibliotek og Museum Østjylland lover sjov og ballade, når de tre kunstnere bevæbnet med lærred og pensel, saxofon og klaver laver en live tegnekoncert. Gennem et skabende fællesskab med børn og voksne, Bregnhøis tegnerier, Agergaards hyl og båt og Toldams klimpren og klapren vokser der en helstøbt og finurlig historie frem. Det er gratis – husk tilmelding på museumoj.dk Fotokilde: Bregnhøi/Agergaard/Toldam

Tegninger og musik ender tilsammen som en hel og komplet historie – en historie, ingen kender endnu – men som nok kommer til at handle om byen Randers.
For børn fra fem år og deres voksne. Gratis – husk tilmelding Museum Østjyllands hjemmeside.

Live tegnekoncert med tegner Rasmus Bregnhøi – Vinterferie for børn, søndag den 11. februar 2024 kl. 10 - 11.
Sted: Store Sal,
Kulturhuset, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Gratis. Husk tilmelding.

Mange forældre eller bedsteforældre til mindre børn kender sikkert Rasmus Bregnhøis tegneserie om Hunden Ib eller skolepigen Mira. Rasmus Bregnhøi har nemlig illustreret og skrevet mange skønne og skæve børnebøger for de mindste. Han har også skabt fortællingen om Skygningerne – små væsner, der siges at bo skjult i byen og ligne mennesker, men som kun er på størrelse med en tommeltot. Skygningerne kan i øjeblikket opleves i børneudstillingen MIG & MIN BY på Museum Østjylland i Kulturhuset.

Randers udfoldet i Bregnhøis billede

Rasmus Bregnhøis finurlige tegne- og malekunst og den improviserede musik tager afsæt i en håndfuld ting, der er valgt af børnehavebørn fra Randers og udstillet i børneudstillingen MIG & MIN BY.

”Vi har aftalt med Rasmus, at han tegner velkendte ting fra Randers ind i sit store billede. Tingene fortæller tilsammen Randers’ historie. Det bliver spændende at se, om han vil male og tegne den gamle dragonhjelm og sabel ind i sit maleri. Og hvem ved, måske finder den jyske hingst eller Niels Ebbesen også vej ind i billedet?” siger museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen, der glæder sig til at se historien folde sig ud på lærredet.

Maler med pensel, saxofon og klaver

Rasmus Bregnhøi ledsages i tegnekoncerten af de to dygtige musikere, Thomas Agergaard på saxofon og Simon Toldam på klaver. Sammen med de fremmødte børn og deres voksne skabes maleriet – lige der for øjnene af alle.

”Vi glæder os enormt meget til at se, hvordan historien vokser frem i samspillet mellem børn, voksne, Rasmus’ tegnerier, Thomas’ hyl og båt og Simons klimpren,” smiler en forventningsfuld biblioteksmusikant Peter Elmelund, der lover, at det færdige maleri efterfølgende vil blive udstillet i Kulturhuset.

Mere feriesjov på bib og mus

Har du lyst til mere sjov, grin og leg efter koncerten, kan du gå på opdagelse i Rasmus Bregnhøis skønne univers i den aktuelle børneudstilling MIG & MIN BY på Museum Østjylland. Du kan også besøge Randers Bibliotek og låne nogle af Rasmus Bregnhøis skønne bøger med hjem at hygge med i vinterferien!

Har du selv en af Rasmus Bregnhøis bøger derhjemme i bogreolen, så tag den gerne med denne dag – Rasmus har nemlig lovet at tage sin bedste signatur-tusch med, så du kan få hans autograf i bogen.

Arrangementet er lavet i et samarbejde mellem Randers Bibliotek og Museum Østjylland.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen på tlf. 4048 6431 eller på hlb@museumoj.dk