Banen er kridtet op til sjov tur rundt i Freja-udstilling

Glæde ved motion, begejstring over kamp og sejr – og et fantastisk sammenhold. Sportsklubben Freja har gennem generationer samlet sportsglade randrusianerne om en bred vifte af idrætsgrene.

I august 1963 sikrede Freja sig det danske mesterskab i 4 x 100 meter stafetløb for herrer. På sejrsskamlen ses Jørn Palsten, Keld Andersen, Steen Lund Thomsen og Knud Erik Due, som løb guldmedaljerne hjem. Hør hele den historie og mange andre, når der to dage i efteråret er omvisning i særudstillingen På banen! Randers Freja i 125 år. Fotokilde: Randers Stadsarkiv

I øjeblikket viser Museum Østjylland særudstillingen På banen! Randers Freja i 125 år, hvor du nu kan hoppe med på to guidede ture og høre underholdende historier om den gamle klub med den store folkelige opbakning.
Du køber din billet på museets hjemmeside.

Omvisninger i særudstillingen På banen! Randers Freja i 125 år, torsdag den 28. september 2023 kl. 14 - 15 og tirsdag den 10. oktober 2023 kl. 14 - 15.
Sted: Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Pris 50 kr.

Arkivarerne fra Randers Stadsarkiv har været med til at lave udstillingen, og de to eftermiddage viser de på skift rundt i den flotte særudstilling og fortæller om, hvordan den blev til. Her kan du høre de bedste historier og anekdoter fra et langt foreningsliv i sportens tegn.

”I omvisningerne har vi mulighed for at komme lidt dybere ned i nogle af udstillingens historier,” forklarer arkivleder Tina Knudsen Jensen og tilføjer:

”Når vi tilrettelægger en udstilling, laver vi mange fravalg, da både plads og tid er begrænset. Omvisningerne i særudstillingen er også en fantastisk mulighed for at fortælle nogle af de historier, som ikke kom med i udstillingen, men som bestemt er værd at lytte til.”

Drenge viste vejen

De to eftermiddage vil omviserne rette det historiske spotlys på Frejas historie, fra den ældste til den nyeste. Klubben blev grundlagt i 1898 og på et tidspunkt, hvor industrialiseringen kørte for fuld kraft over hele landet. Randers var stærkt påvirket af strømningerne fra England, naturligt nok da byen havde en togvognsfabrik, som var drevet af engelske ingeniører.

”En sjov lille detalje ved historien om Freja er, at klubben opstod som en protest mod de allerede eksisterende sportsklubber i byen. To drenge i en anden forening måtte nemlig lide den ydmygelse at blive diskvalificeret efter en kapgangskonkurrence. Deres utilfredshed med kendelserne gjorde, at de sammen med tre andre drenge oprettede Freja i protest,” fortæller it-arkivar Inger Lyngdrup Nørgård.

Følger med tiden

Freja har gennem 125 år haft fingeren på pulsen og udviklet tilbud til medlemmerne i takt med tidens skiftende efterspørgsel efter forskellige sportsgrene.

”Den historie dykker vi ned i på omvisningerne, hvor vi også kort runder forskellige sportsgrene, som ikke længere findes i Freja. Det har f.eks. været muligt at dyrke både svømning, boksning, hockey og gymnastik i klubben,” fortæller arkivar Mathilde Storvang.

I udstillingen kan du blandt andet se en parade af gamle Frejatrøjer, filmmateriale fra forskellige kampe og nyde et nostalgiske gensyn med fortidens idrætsstjerner fra klubben.
Den nye udstilling er skabt i et samarbejde mellem Museum Østjylland og Randers Freja. Det samarbejde har resulteret i en særudstilling som en sjov og nostalgisk tur ned gennem Frejas historie – godt krydret med spændende genstande, historiske billeder og aktiviteter for børn.

”Har du ikke mulighed for at deltage i en af de to omvisninger, så er udstillingen bestemt også et besøg værd på egen hånd og meget let at gå til,” fastslår Mathilde Storvang.

For mere information kontakt: Arkivar Mathilde Storvang på tlf. 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk