Auningkvinden med pelskåben – et fantastisk jernalderfund

Guldsmykker, pragtsværd og monumentale stendysser. Nogle arkæologiske fund er åbenlyst fantastiske, mens andre fund ikke gør så meget opmærksom på sig selv – men de kan gemme på lige så spændende historier!

I 2017 under opbygningen af den nye oldtidsudstilling på museet, blev kappen vendt, så pelssiden nu vender ud ad i udstillingen. Da konservatorerne arbejdede med kappen, gjorde de også nye, interessante opdagelser, som konservator Anne Rostgaard Nielsen selvfølgelig også kommer ind på til foredraget. Foto: Museum Østjylland

Tag for eksempel det lidt undseelige moselig, Auningkvinden, udstillet i en montre på Museum Østjylland, og som du nu kan få historien om. Det er konservator Anne Rostgaard Nielsen, der i et foredrag på Auning Bibliotek fortæller om kvinden, der døde i en mose i jernalderen, og som med sin krop og dragt giver os en stærkt vidnesbyrd om et kvindeliv for 2.000 år siden.
Der serveres kaffe og kage til foredraget på Auning Bibliotek.

Foredrag: Moseliget fra Auning – Jernalderkvinden og hendes kappe, torsdag den 7. marts 2024 kl. 19 - 20.30.
Sted: Auning Bibliotek, Torvegade 1A, 8963 Auning.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Tilbage i 1886 blev der gjort et opsigtsvækkende fund i moseområdet syd for Auning.
Tørvegravningen var i fuld gang, da et kvindelig pludselig dukkede frem i mosen. Kvinden, der stammede fra jernalderen, lå i mosen med et uldent, vævet tæppe og en kappe af pels.

”Moseliget – dengang kaldt Auningpigen. I dag kalder vi hende Auningkvinden – har haft hjemme på det kulturhistoriske museum i Randers lige siden. Da hun dukkede frem af tørvelagene, var hun faktisk lige så velbevaret som sine skæbnefæller, de kendte moselig Gravballemanden og Tollundmanden. I dag ser hun desværre ikke længere ud, som da hun blev fundet for 135 år siden,” fortæller Anne Rostgaard Nielsen, der til foredraget på Auning Bibliotek vil løfte sløret for, hvorfor Auningkvinden ikke har bevaret sit udseende fra tidspunktet for fundet.

Det glemte moselig

Auningkvinden og hendes dragt har været udsat for mange og grundige undersøgelser gennem årene.

”Men selvom hun i sin tid var et unikt fund, der vakte stor interesse, var historien om fundet af hende utroligt nok alligevel ved at gå i glemmebogen. Der var nemlig aldrig blevet skrevet noget om hende i museets protokoller. Heri er ellers noteret samtlige nyindkomne fund, siden museet blev grundlagt i 1872,” forklarer konservatoren. ”Det var et helt tilfælde, at hendes historie i 1972 blev genopdaget på museet, og heldigvis for det!”

Anne Rostgaard Nielsens forgængere fandt også under deres konservering af moseliget og hendes dragt i 1991 en hidtil overset genstand. Hvilken genstand hører du om til foredraget!

Kappe konserveret og genskabt

I konservatorernes arbejde med Auningkvinden og hendes dragt tages mange hjælpemidler i brug. Blandt andet er der lavet C14-analyser på moseliget for at komme tættere på moseligets alder. Den flotte pelskappe har også af flere omgange været i skiftende konservatorers kyndige hænder.

”I årevis lå delene til pelskappen usamlet, men i 1991 blev den konserveret og genskabt, så man bedre kunne forestille sig, hvor flot den har været. Både Auningkvinden og hendes dragt har vi igen undersøgt grundigt og nyopsat som en del af museets permanente oldtidsudstilling, Livet ved Fjorden, der åbnede i 2017,” fortæller Anne Rostgaard Nielsen og fortsætter: ”Jernalderens buntmagere var meget dygtige, og den 2.000 år gamle, brune, slidte pelskappe har engang været lys og elegant. Slidsporene på kappen gjorde dens tidligere ejer næsten fysisk nærværende!”

Nyt om jernalder-undertøj

Til foredraget vil konservatoren også runde et par fortællinger om dragten på moseliget Huldremosekvinden, fundet mellem Ramten og Stenvad.
Og så kommer foredraget helt tæt på kroppen, når Anne Rostgaard Nielsen fortæller om nye og spændende opdagelser om jernaldermenneskenes allerinderste, nemlig undertøjet.

Arrangementet er en del af projektet Museet tæt på dig, som er støttet af ELRO Fonden.

For mere information kontakt: Konservator Anne Rostgaard Nielsen på tlf. 2057 0619 eller på arn@museumoj.dk