Arkæologer gør status over årets udgravninger og bedste fund

Meget af arkæologernes arbejde foregår på afskærmede udgravninger eller foran computerskærme. Få et indblik i deres ”hemmelige” verden, når Museum Østjylland nu inviterer til foredraget Arkæologernes arbejdsår, hvor årets bedste arkæologiske historier fra det østjyske kommer frem i lyset!

2023 har været et travlt og spændende år for Museum Østjyllands arkæologer, der nu gør status over årets fund, udgravninger og oplevelser i et foredrag på Ørum Bibliotek. Hør blandt andet om udgravningen af fire gravhøje nord for Randers, hvor den ene gravhøj gemte på en velbevaret grav og tydelige spor efter højens tørveopbygning. Fotokilde: Museum Østjylland

Hør om guldøreringe fra Skærvad Å, bronzealderhuse, et middelalder-krucifiks fundet nær Allelev og om fire gravhøje, der kom på Slots- og Kulturstyrelsens Top-10 over årets arkæologiske udgravninger.
Oplev foredraget på Ørum Bibliotek. Der serveres kaffe, te og kage, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Foredrag: Arkæologernes arbejdsår 2023, tirsdag den 27. februar 2024 kl. 19 - 21.
Sted: Ørum Bibliotek, Skolebakken 43, 8586 Ørum.
Billet 50 kr. inkl. kaffe, te og kage.

Foredraget på Ørum Bibliotek løfter blandt andet sløret for arkæologernes arbejde i udgravningen ved Stouby Solcellepark nord for Randers. Her kiggede de nærmere på spor efter ikke mindre end fire gravhøje, flere huse og en stolpecirkel fra yngre stenalder eller bronzealder.

”I gravhøjene var blandt andet en velbevaret grav, som vi omhyggeligt fik 3D-registreret. Området var i det hele taget en guldgrube af velbevarede fortidsminder, og med konservatorens hjælp fik vi lavet et stort aftryk af tørveopbygningen i en meget flot gravhøj,” fortæller arkæolog Rikke Maring, der er en af aftenens to foredragsholdere.

Stenalderhus med fjordudsigt

I foredraget kan du også høre om en udgravning ved Dronningborg øst for Randers i 2023. Det ældste hus fundet her stammer fra stenalderens slutning og har ligget med smuk udsigt over fjorden. Huset er blot et af flere husfund, alle med tilknyttede jordovne.

”Vi ved, at ovnene kan bruges til madlavning. Derudover kan der have foregået andre ting, som naturvidenskaben forhåbentligt kan hjælpe os med at blive klogere på,” forklarer Rikke Maring.

Middelalder-krucifiks fra Allelev

Museum Østjylland havde også i det forgangne år et fantastisk samarbejde med de mange, flittige detektorførere. Til foredraget den 27. februar kan du se billeder af nogle af de mere end 1.700 detektorfund, som museet har modtaget i 2023.

Et af de helt særlige fund var et smukt krucifiks fundet af en detektorfører, der havde heldet med sig ved Allelev nær Trustrup. Krucifikset er et såkaldt relikviekors. Det stammer fra tidlig middelalder (1100-tallet) og forestiller den korsfæstede Jesus, fremstillet som den sejrende Kristus med blikket mod beskueren.

”Det er altså vildt, hvad der kan blive ved med at dukke op af den østjyske muld! Detektorførerne lægger et stort engagement og mange timer i at gå på jagt efter fortidsfund, og derfor kan museet næsten ugentligt tage imod fund. Der er lidt juleaften over det, hver gang detektorførerne kommer ind på museet for at aflevere nye, spændende fund,” smiler arkæolog og museumsinspektør Benita Clemmensen, den anden af aftenens to foredragsholdere.

Detektorfører fandt guld ved Skærvad Å

Der var også detektor-gevinst i sommer, hvor museet fik indleveret et sæt spiraløreringe af guld. Ringene er et offerfund, som en heldig detektorfører fandt frem til ved Skærvad Å på Norddjursland.

”Spiralringene måler fire centimeter i diameter og er fra ældre bronzealder (omkring 1300 f.Kr.). Et fantastisk fund, og vi var på museet naturligvis meget begejstrede, da detektorføreren kom ind og afleverede guldfundet!” husker Benita Clemmensen og forklarer om offerfundet: ”I bronzealderen lagde menneskene store værdier i jorden i form af gaver – af og til lavet af guld – til de højere magter. Gaverne blev, som andre offerfund fra bronzealderen, nedlagt i søer, moser, kildevæld, bakker eller ved store sten.”

Guldringene fra Skærvad Å skal til danefævurdering på Nationalmuseet, næste gang deres karavane henter fund på Museum Østjylland.

Interesse for museets arrangementer

Få hele historien om guldet fra Norddjurs, krucifikset fra Allelev og mange andre historier til foredraget om arkæologernes arbejdsår på Ørum Bibliotek.

”Det er altid en særlig fornøjelse, når vi har mulighed for at rykke ud fra museet og formidle udenfor Djurslands største byer. Vi møder heldigvis altid stor opbakning både fra lokale samarbejdspartnere og fra borgerne, som strømmer til arrangementerne og er engagerede og spørgelystne. Forhåbentlig griber mange også denne gang chancen for at få en kulturel indsprøjtning fra den arkæologiske verden – naturligvis krydret med en god kop kaffe og en kage,” smiler de to arkæologer.

For mere information kontakt:

Arkæolog og museumsinspektør Rikke Maring på tlf. 2441 1461 eller på rm@museumoj.dk
Arkæolog og museumsinspektør Benita Clemmensen på tlf. 41108004 eller på bc@museumoj.dk