Reformation 1536 – byvandring med aktiviteter

Klassetrin: 5. - 10. klasse
Fag: Dansk, historie, kristendom

Tag din klasse eller din gruppe af konfirmander med på et forløb om Reformationen. Mens vi går gennem Randers’ gamle bykerne, leder vi efter spor fra Reformationen. Trosskiftet har haft stor ind­flydelse på magtforhold, samfund og kirke, og disse spor kan stadig ses i en gammel by som Randers. Formidleren har medbragt et mindre antal rekvisitter til at illustrere det kirkelige liv.

Efter byvandringen slutter vi af på Slotspladsen, hvor vi spiller en omgang Reformations-Stratego.

Ruten er på knap to kilometer.

Forberedelse

Hvis I benytter dette undervisningstilbud tidligt i jeres forløb om reformationen, kan det være en fordel at have brugt jeres tid på at tale om afladshandel og skærsilden.

At eleverne får en forståelse for, at reformationen var et trosskifte.

At eleverne gennem frisk luft og bevægelse lærer deres by at kende.

At eleverne får kendskab til, hvordan reformationen konkret har sat sine spor i Randers

At eleverne får et indtryk af, hvordan befolkningens livsvilkår ændrede sig i kraft af reformationen.

90 minutter

Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 1. sal, 8900 Randers

Vi mødes foran Kulturhuset.