Livet ved Fjorden – en vild oldtidsudstilling

Klassetrin: 0. - 10. klasse
Fag: Historie, Dansk, Religion

Gå på opdagelse i Livet ved Fjorden, vores flotte og sanselige oldtidsudstilling. Udstillingen præsenterer fantastiske museumsgenstande fra Randersegnens oldtidsmennesker. Fra de første jægerfolk, der søgte til området efter sidste istid til de rige vikinger, der levede af egnens fede landbrugsjord, og som indimellem sejlede ud på handels- og plyndringstogter.

Udstillingen rummer et væld af hands on-aktiviteter.

Forløbstype

I er altid velkomne til at besøge og bruge udstillingen i egen undervisning.

I kan supplere et besøg med en omvisning med en formidler.

Forberedelse og efterbearbejdning

Brug meget gerne museets e-læringsportal: www.møde-med-oldtiden.dk

Portalen er et spændende e-læringsmateriale om oldtiden – udviklet af Museum Østjylland. Her får I spændende film og arbejdskort om stenalder, bronzealder og jernalder. Som noget helt unikt kan I få en af museets arkæologer ind i klasseværelset over Skype.

Formål

At eleverne får en forståelse for de livsvilkår Danmarks første mennesker levede under.

At eleverne kan identificere forskellige ord og materialer i forhold til oldtiden.

At eleverne forstår, at både arkæologiske undersøgelser, naturvidenskabelige arbejdsmetoder og erfaringer giver os viden om fortiden.

At eleverne kan benytte deres viden om nutiden til at reflektere over fortiden. Fx i forhold til ritualer, tro, familieformer og bæredygtighed.