Sidste chance for at gå i jødernes fodspor i Randers

I halvandet år har du kunnet tage på byvandring i jødernes historie i Randers. Med app’en Useeum som din digitale guide har du kunnet tage turen på egen hånd rundt i byens gamle gader og lytte til fortællingen Danske jøder i Randers.

I 1890 overtager Eduard Hartogsohn fabrikken fra sin far. Eduard river den gamle bindingsværksgård ned og opfører i stedet i 1933 en ny, moderne bygning med butik og værksted i kælderen. I 1941 går fabrikken i arv til Eduards to sønner, Harald og Alfred. I 1983 lukker forretningen og værkstedet. I dag ligger Sybutikken i bygningen. Følger du app’en med den jødiske vandring i Randers C, kommer du forbi stedet, hvor den driftige familie i over hundrede år producerede alt inden for koste, pensler og børster. Foto: Randers Stadsarkiv

Guiden har været en succes, men alt har en ende, og nu lukkes fortællingen ned. Heldigvis kan du stadig nå at gå den tankevækkende tur, da guiden er aktiv til udgangen af juni 2024.
App’en og guiden er gratis.

Den digitale guide Danske jøder i Randers er aktiv frem til og med den 30. juni 2024.
App’en Useeum er gratis og kan downloades for eksempel i App Store.

Guiden Danske jøder i Randers blev lavet i anledningen af jødernes 400-års jubilæum for bosættelse i Danmark i 2022. Guiden har blandt andet været brugt af Museum Østjyllands skoletjeneste som undervisningstilbud i verdensreligioner for skolerne.

”Guiden har været en succes og er downloadet omkring 2.000 gange. Med guiden i hånden får du fortællingen om et kapitel i byens historie, hvor den jødiske menighed var en vigtig og synlig del af randrusianernes hverdag,” fortæller overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen, der har udviklet den digitale guide i samarbejde med Dansk Jødisk Museum i København.

”Den store interesse for den digitale guide betød sidste år, at museet med indgangen til 2024 valgte at forlænge guidens levetid med et halvt år. Det halve år er nu snart gået. Så jeg vil da gerne benytte lejligheden til at opfordre alle, der interesserer sig bare lidt for Randers’ og jødernes historie til at gribe chancen her i juni og gå turen, der giver masser af stof til eftertanke.”

Jøder i alle samfundslag

I dag bor der næsten ingen jøder i Randers, men i 1800-tallet var byen hjemsted for den største jødiske menighed uden for København. Jøderne var kommet til Randers allerede i 1757, da to unge, jødiske mænd nedsatte sig som fabrikanter i byen. De lagde grunden til den jødiske menighed, som i løbet af 100 år voksede til sit maksimum på 200 personer.

”De fleste af jøderne i Randers var initiativrige og energiske, og de arbejdede med mange forskellige erhverv. Nogle slog sig ned som velhavende købmænd og fabrikanter, mens andre blev en del af middelklassen som håndværksmestre og detailhandlere. Andre igen måtte tage til takke med livet på bunden af samfundet som fattige håndværkssvende og tjenestefolk,” fortæller Hanne Schaumburg Sørensen.

Mens du går turen rundt i byen, hører du blandt andet historier om jødisk liv i synagogen og skolen og om arbejdsliv hos børstenbinderen og slagteren. Og så får du naturligvis også historien om de dramatiske begivenheder, da Gestapo i 1943 arresterede de randrusianske jøder.

Halvanden time med jødernes historie

Turen rundt i Randers’ gamle gader i fodsporene på byens jøder er cirka 2,5 km. lang. Forbered dig på, at turen tager halvanden time.
Turen begynder på Rådhustorvet midt i Randers og slutter på Den jødiske Begravelsesplads på hjørnet af Udbyhøjvej og Østervangsvej.
Guiden er egnet for voksne og børn fra 13 år.

Danske jøder i Randers
er gratis og lavet i et samarbejde mellem Dansk Jødisk Museum og Museum Østjylland.

For mere information kontakt:
Overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen tlf. 2113 1793 eller på hss@museumoj.dk