Jule-brag med julebag, drillenisser og masser af juleminder

Museum Østjylland i Grenaa lægger op til det helt store jule-brag, når du nu kan opleve åbning af årets juleudstilling, julehyggedag og jagtsæson på nisser – på én og samme dag! Det hele udspiller sig lørdag den 2. december, hvor julestemningen vil fylde den hyggelige gamle købmandsgård.

Julelys og sne på Torvet i Grenaa. Kan det blive mere nostalgisk? Oplev Grenaa pyntet til jul, klædt i sne eller fyldt med mennesker til juleoptog, når Grenaa Egnsarkiv og Museum Østjylland inviterer til årets lille juleudstilling: Gensyn med Julen. Juleudstillingen åbner den 2. december og kan ses hele julemåneden. Der er gratis adgang. Fotokilde: Grenaa Egnsarkiv

Nyd duften af julens bagværk, se juleminder i fotoform fra jul i Grenaa gennem tiden og tag på jagt efter de drilske nisser, der traditionen tro har været på spil i museets ellers så pæne udstillinger!
Årets juleudstilling er lavet i samarbejde med Grenaa Egnsarkiv.
Alt er gratis.

Åbning af årets juleudstilling: Gensyn med Julen, lørdag den 2. december 2023 kl. 11.
Udstillingen kan opleves frem til den 30. december 2023.

Julehyggedag i den gamle købmandsgård, lørdag den 2. december 2023 kl. 11 - 15.

På sporet af købmandsgårdens nisser, lørdag den 2. december - lørdag den 30. december 2023 kl. 10 - 16.

Alle julerier foregår på Museum Østjylland, Søndergade 1, 8500 Grenaa.
Gratis.

Gensyn med Julen er en lille fotoudstilling fyldt med nostalgiske tilbageblik på dengang, der var hvid jul, byen var pyntet med røde hjerter – og statuen af Frederik 7. stadig stod på Torvet. Men der er også billeder af nyere dato med i udstillingen.

”Selvom meget naturligvis har ændret sig i byen gennem tiden, så er juletraditionerne jo på mange måder de samme: Der skal være lys i gaderne, et juletræ på Torvet og julefest rundt omkring i byen,” smiler Nina Adamsen, leder af Grenaa Egnsarkiv, der i samarbejde med museet har tilrettelagt årets juleudstilling. ”Men den hvide jul, den med tårnhøje snedriver – den kan vi da godt drømme lidt om!”

Udstillingen viser et udvalg af julefotos fra Grenaa Egnsarkivs gemmer, og der har været nok at tage af! Især de julepyntede gader har gennem tiden været et yndet motiv, når den gode julestemning skulle indfanges med kamera.

Jul i bæredygtighedens navn

Når museets gæster har oplevet det nostalgiske foto-tilbageblik på jul i Grenaa gennem tiden, kan de kaste sig ud i en elsket, gammel juletradition: Fremstilling af hjemmelavet julepynt og julegaver! Julemandens værksted – der tilfældigvis ligger på museet – er nemlig åbent i hele udstillingsperioden.

”I bæredygtighedens navn genbruger vi simpelthen alle mulige gode sager, vi har samlet sammen i vores krea-depot. Når museet i årets løb holder værksteds- og ferieaktiviteter for børn, er der jo altid en rest tilbage af f.eks. silk clay, perler, dimser og dutter – og det kan da sagtens blive til nye, skønne og kønne julesager,” pointerer museumsinspektør Tina Bjerregaard.

Hun kan dog ikke udelukke, at museet i løbet af måneden må suppleres med nyindkøb, hvis Julemandens værksted løber tør for råmaterialer.

Værkstedet er åbent fra den 2. december til den 30. december 2023.

Snitteri og hjemmebag

Julen på Museum Østjylland er fyldt med faste traditioner, og netop ved juletid må alting for de fleste gerne være præcis, som det plejer.

”Vi har en del gæster, der har det som fast tradition at besøge vores julehyggedag først i december. Vi kan mærke, at de gerne vil have, at det er de samme ting, de kan opleve og hygge sig med hvert år. Vores kageværksted er særdeles populært, og i år står de frivillige bagedamer naturligvis igen klar til et gensyn med de gæster, der vender tilbage hvert år og med et velkommen til de gæster, der denne dag besøger julen på museet for første gang, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard.

En anden årlig tradition er museets snitteværksted, hvor træstykker trylles om til de fineste, håndlavede julegaver. I år er snitteværkstedet også åbent den 2. december. Gæster – store som små – kan f.eks. snitte en fin, lille smørekniv, og snittenissen står klar med kyndig vejledning udi snittekunsten.

Nisser på spil i den gamle købmandsgård

Selvfølgelig får Museum Østjylland også besøg af de små drillenisser igen i år.

”Det er altid meget spændende at se, hvad de nu har fundet på. Har de byttet rundt på genstandene i montrerne? Har de hældt ris i udstillingernes digitale skærme? Eller har de givet den store bjørn en nuttet sløjfe på? Kom og find ud af det, og hjælp museet med at få styr på de små drillepinde,” smiler museumsinspektøren.

Nissejagten går ind 2. december og varer helt til den 30. december. For at være med skal børn i alle aldre blot hente et opgaveark i receptionen, bevæbne sig med en blyant og god energi – og så afsted. Mon ikke, der er en lille belønning i receptionen til dem, som klarer alle opgaver og finder det rigtige kodeord?

For mere information om julen på museet kontakt: Museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 40486530 eller på tb@museumoj.dk