Bliv lille lærling på Håndværksmuseet i din sommerferie

Håndværksmuseet er propfuldt af værksteder med spændende redskaber fra gamle dage. Hele sommerferien kan du og din familie udforske museet og løse sjove, små opgaver i hæftet Den Lille Lærling.

Frisørhovederne i Håndværksmuseets damefrisørsalon er evigt populære hos de små frisører in spe! Hovederne står klar til sommerferie-rykindet, og der er købt nye spænder og elastikker til formålet. Kig forbi museet tirsdage, torsdage og lørdage i sommerferien og hyg dig med aktiviteterne i Den Lille Lærling. Det er gratis. Fotokilde: Museum Østjylland

Museets håb er, at turen rundt med Den Lille Lærling giver en masse gode idéer til, hvordan børn kan bruge deres hænder og fantasi til kreative projekter i resten af sommerferien.
Det er gratis.

Sjov sommer med Den Lille Lærling, tirsdag den 25. juni til lørdag den 10. august 2024. Tirsdage, torsdage og lørdage kl. 12 - 16.
Sted: Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16, 8900 Randers C.
Gratis.

Det er dejligt at lave noget sammen med ungerne i sommerferien. Og måske behøver det ikke altid være sommerferie i højt tempo med en masse, man skal nå.

”Det kan jo ikke være meningen, at børnefamilierne kan blive udmattede og småstressede af sommerferiens tætpakkede program. Nogle familier giver jo ligefrem udtryk for, at de trænger til ferie, når de netop er kommet fra ferie,” smiler museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

”Så, få pulsen lidt ned! Tag jer god tid og få nogle dejlige materialer i hænderne i ferien her på Håndværksmuseet.”

En god snak og en masse erfaring

På Håndværksmuseet fortæller genstande og værksteder på hele fire etager om købstadens gamle håndværksfag. Til sammen giver de flotte værksteder et lærerigt indblik i, hvordan danske håndværkstraditioner har udviklet sig gennem mange årtier. Samtidig er det vigtigt for museet og de 70 frivillige, at særligt børnene får en sjov, lærerig og anderledes oplevelse, når de besøger museet.

”Nogle børn er meget optaget af, hvordan livet var, dengang oldemor eller bedstefar var små. Andre børn har sværere ved at sætte sig ind i livsomstændigheder, der var så afgørende forskellige fra deres egne her i 2024. I museets aktivitet Den Lille Lærling kommer alle børn gennem små opgaver helt tæt på livet for 50, 100 eller 150 år siden. Det er dejlig konkrete opgaver, og de er næsten altid et hit for børnene,” lover museumsinspektøren, der også minder om, at aktiviteten er gratis.

Både børn og voksne kan gratis besøge Håndværksmuseet, når museet er åbent tirsdage, torsdage og lørdage hele året.

Glade børn = glade håndværkere

De rare frivillige håndværkere står klar til at hjælpe de små lærlinge, og håndværkerne deler også gerne ud af deres store viden om håndværk generelt.
Denne sommer hjælper håndværkerne med at snedkerere en terning af træ, lave en lille quiz og svinge penslen til en farverig malet snurretop.

”For husets rutinerede håndværkere er en sleben træklods med prikker selvfølgelig ikke den store faglige udfordring. Men håndværkernes glæde ved at hjælpe børnene og se dem gøre sig umage med træ, sandpapir og tusch og slibepapiret er stor. Håndværk i hænderne og glade børn, så er det uden tvivl en god dag at være på frivilligt arbejde,” smiler Lisette Berg Andersen.

Alle børn får et diplom og en lille belønning, når de har gennemført Den Lille Lærling.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Lisette Berg Andersen på tlf. 2484 0188 eller på lba@museumoj.dk