Unika og delikatesser – nu er der julemarked på Håndværksmuseet!

I strømmen af julemarkeder op til jul, er julemarkedet på Håndværksmuseet nu alligevel noget særligt! Her mellem originale værksteder i det gamle pakhus i Randers kan du lørdag den 20. november besøge en række boder, der frister med hjemmelavede varer.

Kvalitet og håndværk går hånd i hånd på Håndværksmuseets julemarked. Her finder du lørdag den 20. november masser af hjemmelavede varer og delikatesser som for eksempel snaps og syltetøj. (Daglig leder af museet Inger Marie Hyldgård i midten med mønstret vest). Fotokilde: Museum Østjylland

Den nostalgiske julestemning er i top. Her er håndstrik, hjemmelavet syltetøj, pileflet, drejede træting og massevis af andre unikavarer.
Blandt boderne er Nørkleklubben fra Johanneskirken og Søsterlogen Odd Fellow Diana, der donerer deres overskud til godgørende formål.

Julemarked på Håndværksmuseet, lørdag den 20. november 2021 kl. 10 - 16 på Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis entré. Coronapas ved indgangen.
Du kan betale med MobilePay og kontanter i boderne.

Der er 16 boder fordelt rundt på museet, hvor stadeholderne viser produkter, de selv har lavet. Boderne er placeret hyggeligt mellem optikerens værksted, malerværkstedet, den gamle smedje og en masse andre originale værksteder.

”Stemning til et julemarked er jo alfa og omega. Da vi jo desværre nok må skyde en pil efter stille dalende sne, kan vi da i hvert fald skrue op for hygge og nostalgi inde på museet! ” siger daglig leder af Håndværksmuseet, Inger Marie Hyldgård.

Nisser og alt det andet

Til Håndværksmuseets julemarked er der i boderne vitterligt noget for enhver smag. ”Her er naturligvis en del ting med jul som tema, men også mange andre fine sager, som man kan have glæde af resten af året. Jeg finder altid selv noget lækkert på julemarkedet, som jeg lige må forkæle mig selv med, ” smiler Inger Marie Hyldgård.

Foruden nisser og andre juleting lavet af forskellige materialer, er der moderne patchwork, strikvarer, syede ting, hjemmelavet syltetøj og bogfoldning. Er det ikke noget for dig, hvad så med: Hjemmelavede kort, kryddersnapse, ting støbt af beton, smykker og ikke mindst børstenbinderens lækre håndlavede produkter!

Træ, siv og pil

Ting lavet af træ er altid populære, og til markedet finder du både bødkervarer og drejede trælysestager og skåle. Her er også boder med produkter lavet af andre naturmaterialer som sivflet og pileflet.
Tænger du til en pause fra at shoppe julegaver og finde fine ting til dig selv, kan du købe gløgg og æbleskiver eller kaffe med småkager på museet.
Endelig er der en tombola, hvor du kan være heldig at vinde præmier lavet i Håndværksmuseets værksteder eller sponsorgaver. Overskuddet går til Håndværksmuseets børneaktiviteter.

”Det er gratis at komme ind på julemarkedet – men pas på! Du bliver nok fristet til at købe en ting eller 10! ” siger Inger Marie Hyldgård.

Husk at du skal vise coronapas ved indgangen.

For mere information kontakt daglig leder af Håndværksmuseet Inger Marie Hyldgård på 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk