Sultne nisser på spil i besættelsestiden

Juletid er nissetid, og selvom alting i år er forandret på grund af Covid 19-epidemien, så er det sikkert og vist, at nisserne igen i år flytter ind på Museum Østjylland i Grenaa.

Og ganske som det plejer at være, så har museet brug for hjælp fra alle børn til at få styr på de skøre, små væsner, der har lavet rav i den i særudstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland.
Nissejagten 2020 er hermed skudt i gang!

Nisserne flytter ind! den 27. november 2020 til den 3. januar 2021, tirsdag - søndag kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis.
Husk at alle over 12 år skal bære mundbind.

Museum Østjylland har igen store problemer med de små drilske nisser, som i år har været tyveknægte i udstillingen om besættelsestiden. De har snuppet alle julens rationeringsmærker, så de kan mæske sig i sukker, smør, kakao – og risengrød naturligvis!
Men nisserne har været ret uforsigtige og har rundt i udstillingerne efterladt sig spor efter det store tyveri. Museet har derfor brug for alle børns hjælp til at finde mærkerne, maden og ikke mindst nisserne, så alle kan få julen tilbage på sporet.

”Vi har et tilbagevendende nisseproblem, ” erkender museumsinspektør Tina Bjerregaard.

”Vi synes ellers, vi behandler vores nisser godt her på museet. Men det er, som om de bare ikke kan lade være med at lave ballade! Godt at vi altid får god hjælp af børnene til at få styr på sagerne igen! ”

Nisserne giver imidlertid børnene kamp til stregen. De drilske små væsner har gemt sig godt, så skal missionen lykkes, skal børnene være gode julenissedetektiver for at finde alle sporene!

Jul i en sparetid

Nissejagten rundt i besættelsesudstillingen kan samtidig byde på gode historier om, hvordan det var at lave julelækkerier, når varer som chokolade, kaffe, marcipan og appelsiner var umulige at skaffe. Julen under besættelsen var nemlig en ganske anderledes jul end den, som danskerne var vant til at fejre. Kreative husmødre måtte udskifte de traditionelle varer med erstatninger som kartoffelmarcipan og falsk overtrækschokolade.

”Der var virkelig gang i fantasien, når julemaden skulle tilberedes i besættelsesårene. Husmødrene brugte forskellige former for erstatningsmarcipan, og risengrøden måtte koges af havregryn eller byggryn. Og så lavede man blandt andet rosiner af rabarber, ” fortæller museumsinspektør Rikke Albjerg Schøning, en af tilrettelæggerne bag særudstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland

Rundt omkring i udstillingen vil museets gæster i december kunne læse små tekster om julen under besættelsen – og lade sig inspirere af de dejlige, alternative juleopskrifter!

For mere information om nisser og julen på Museum Østjylland kontakt museumsnisse Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk eller på 4048 6530.