Skeletterne vælter ud af de gamle værksteder!

Nu slår Håndværksmuseet i Randers for første gang nogensinde de knirkende porte op for gys, uhygge og spøgeri og inviterer til spøgelsesvandring gennem etagerne i det gamle pakhus. Mød Den døde murer og alle de andre afsjælede gespenster, der befolker det gamle museum i mørket.

Det er Håndværksmuseet efter lukketid. Det er for børnefamilier. – Og det er ikke for sarte sjæle!
For børn fra cirka 8 år, gerne udklædte. Det er gratis.

Gys på Håndværksmuseet, fredag den 7. oktober 2022 kl. 18.30 - 21 på Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
For børn fra cirka 8 år og deres voksne.
Gratis.

Der er en ganske særlig grund til, at Museum Østjylland åbner op for en helt ny tradition med Gys på Håndværksmuseet.

”Det hele begyndte for et lille års tid siden med den helt store oprydning i værkstederne som led i opstarten på en gennemgribende renovering af Håndværksmuseet i millionklassen, ” forklarer museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen.

”Og nå ja, så blev vi jo lidt overraskede, da de første skeletter begyndte at vælte ud af værkstederne! Men det har de gjort lige siden, og nu er vi såmænd helt vant til dem, ” smiler museumsinspektøren, der lover, at den gyselige aften på Håndværksmuseet bliver uhyggelig på den sjove måde.

Døde fag vækkes til live

Både museumsfolkene og de frivillige håndværkere på Håndværksmuseet er enige om, at byens borgere og andre nysgerrige skal have en chance for at møde museets skeletter og spøgelser denne mørke aften.
I deres tidligere liv var de dygtige håndværkere i fag, der i dag er døde, og som ville have været glemt, hvis det ikke var for Håndværksmuseet, der huser over 20 originale værksteder som handskemager, stukkatør og rebslager.

”Jeg tror, at skeletterne og gespensterne er kommet for at blive på Håndværksmuseet. Så nu åbner vi dørene til gys og gru og inviterer i første omgang børnefamilierne indenfor på museet. De plejer at være friske på at opleve nyt, og se de gamle håndværk blive vækket til live, ” siger museumsinspektøren.

Mød den døde murer og lav en amulet

Det bliver en sjov og uhyggelig aften, der møder de modige børn og deres familie denne aften. Du får mulighed for at møde Den døde murer, du kan slå søm i snedkerens kiste, kaste terninger med urmageren, se den afdøde optiker dybt i glasøjnene, besøge den fæle smed med de magiske kræfter, lave sin egen beskyttende og lykkebringende amulet og meget mere.

De døde børn vandrer i huset

I løbet af aftenen får Håndværksmuseet besøg af en fæl flok teaterelever fra Teaterskolen Kastali’a. De går spøgelsesvandring gennem det gamle pakhus’ etager, hvor de spreder gru og uhygge. Det bliver ikke noget kønt syn, men til gengæld bliver det vildt, sjovt og helt sikkert også lidt farligt…

”Så kom – hvis I tør! Pssst… I må meget gerne komme udklædte, ” lyder museumsinspektørens opfordring.

For mere information kontakt museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen på tlf. 4048 6431 eller på hlb@museumoj.dk