Se film fra da Hitler åbnede OL i Berlin

Ikke så snart er EM i fodbold fløjtet af, før det igen går løs med en stor idrætsbegivenhed: OL i Tokyo! OL-scenen er en unik mulighed for at profilere sin nation, og det var den tyske diktator Adolf Hitler tilbage i 1936 helt klar over.

Danmark deltog ved OL i 1936 med 105 mænd og 16 kvinder. Resultatet blev en sølv- og en bronzemedalje i svømning, en sølvmedalje i roning og bronzemedaljer i boksning og ridning. Dette år sendte Statsradiofonien for første gang direkte radioudsendelser, og nu kunne hele Danmark heppe med på ”lille henrivende Inge” og alle de andre hjemme fra stuerne. Fotokilde: Foto fra filmen

Nu kan du på Museum Østjylland se en tankevækkende film fra åbningsceremonien af netop OL i Berlin i 1936. Her blev de Olympiske Lege et pompøst propagandashow forklædt som en sportsbegivenhed, dygtigt orkestreret af Adolf Hitler.
Filmen varer otte minutter og kan ses i forbindelse med museets særudstilling Under Krigen. Der er gratis adgang til både film og udstilling.

Film fra åbningsceremoni af OL i Berlin i 1936, fredag den 23. juli - søndag den 24. oktober 2021 kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis adgang.

Da den tyske diktator Adolf Hitler den 1. august 1936 erklærede de Olympiske Lege i Berlin for åbne, vidste han, at verden så med.

”Den nazistiske propagandamaskine blev kørt ud for fuld damp. Huse blev sat i stand og malet, gaderne blev vasket, jazzmusik lød i gaderne og ”Jøder forbudt”-skiltene blev pillet ned. Berlin fremstod kort sagt som en fredelig og frisindet by, ” fortæller arkivar Mathilde Storvang fra Randers Stadsarkiv.

Bedraget var komplet, og mange blev forført af den effektive propagandamaskine. Aldrig før havde verden set så pompøst et OL, som man var vidne til i Berlin. Og aldrig før havde sport og politik været blandet så godt og grundigt sammen.

Skjulte nazistiske tegn

Filmen tager dig med tilbage til et historisk propagandashow, der var forklædt som en sportsbegivenhed, hvor kun “ariske tyskere” måtte repræsentere Tyskland.

”Filmen er kun cirka otte minutter lang, men den viser et meget klart billede af, hvor dygtig propagandaen blev udført under Adolf Hitler. Berlin var blevet en kulisse. Gemt væk var alle nazistiske tegn på, at man var i gang med en forfølgelse af mennesker, som ikke passede ind i nazisternes verdensbillede, ” siger arkivar Mathilde Storvang.

Filmen viser også de traditionelle indslag som den olympiske fakkel med ilden, der tændes og indmarchen af landenes mange atleter.

Fra OL i Berlin til hverdag på Djursland

Når du har set filmen fra OL I Berlin, kan du fortsætte oplevelsen af at være i en tidslomme og se særudstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland. Udstillingen fortæller historien om, hvordan krigen satte sine spor på Djursland, og hvordan hverdagen under krigen fortsatte – på trods.

For mere information kontakt:

Arkivar Mathilde Storvang på ms@museumoj.dk
Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på 3071 6698 eller på ras@museumoj.dk