Sådan passer og plejer man en gammel købmandsgård

At den gamle købmandsgård står så flot og velholdt den dag i dag, er i høj grad forvalter Ole Fangels skyld. Gennem hele 32 år har han passet de gamle bygninger, og nu byder han og Museum Østjylland på gode fortællinger om arbejdet med at passe og pleje den smukke gård.

En gammel, fredet bygning passer ikke sig selv. Den kræver løbende tilsyn og masser af vedligeholdelse. Det ved forvalter på Museum Østjylland, Ole Fangel, alt om. Gennem 32 år har han nemlig passet og plejet den smukke, gamle købmandsgård, der huser museet. Det store og interessante arbejde vil han nu fortælle om, når der er eftermiddagskaffe, kage og gode hus-fortællinger.

Eftermiddagskaffe: Det smukkeste hus i byen torsdag den 27. september 2018, kl. 14 – 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Det er et lidt anderledes rundvisning, som forvalter Ole Fangel byder på den 27. september. Efter tre årtier som ansvarlig for at holde de gamle bygninger i god form, har Ole Fangel lommerne fulde af underholdende fortællinger om den gamle købmandsgård.

”Jeg kender jo gården i hver en krog og hver en detalje. Så selvfølgelig giver det et indblik i, hvordan sådan nogle gamle bygninger skal passes på den bedste måde. Undervejs vil jeg fortælle om det daglige arbejde med at vedligeholde bygningerne, hvor jeg bruger forskellige kulturhistoriske materialer. Publikum er velkomne til at mærke på og dufte til sagerne, ” lover Ole Fangel.

Bindingsværk og historisk værktøj

At vedligeholde en gammel bygning kræver mere og andet end en hurtig tur i Silvan efter kompositbrædder, rawlplugs og plastikmaling. Den gamle købmandsgård er bygget op af bindingsværk, som stiller krav til vedligeholdelse af træværk, maling med særlig maling osv.

Ole Fangel fortæller ombygningernes historie med nedslag på markante bygningsmæssige aspekter. Hør om, hvordan man laver bindingsværk og se historisk værktøj og måder at samle træstykker på. Der bliver også plads til lidt snak om farvevalg og byggeskik.

”Jeg vil blandt andet også fortælle om fordele og ulemper ved at være en moderne kulturinstitution i en fredet bygning, ” fortæller Ole Fangel og lover, at han hiver et par anekdoter om nutidens dagligliv i museumsgården ud af ærmerne til eftermiddagskaffen.

For mere information kontakt forvalter Ole Fangel på 2122 4832 eller på of@museumoj.dk.