Nørderne indtager Kulturhusdagen

I Kulturhuset Randers er det cool at være nørd, og derfor er temaet for årets Kulturhusdag: Vi elsker nørder! Overalt i huset er nørderne i fokus, når husets tre institutioner Randers Bibliotek, Randers Kunstmuseum og Museum Østjylland slår dørene op for en hyggelig Kulturhusdag fuld af aktiviteter for hele familien.

Dagen skydes bogstaveligt talt i gang med et brag, når store-nørderne Kåre og Emil laver shows med fjollede forsøg og elegante eksplosioner. Vær også med, når ”fodbold-nørderne” fra Randers FC laver et farverigt kunstværk, mød de sære Kamliska-folk, oplev tromme-nørden Kalle fra Ramasjang for fuld udblæsning, vask frimærker som en nørdet filatelist og meget andet.

Kulturhusdag 2020: Vi elsker nørder! Lørdag den 7. marts 2020 kl. 10 - 16 i Kulturhuset Randers, Stemannsgade 2 i Randers.
Gratis adgang.

Kulturhusdagen åbnes af borgmester Torben Hansen og så følger seks timers kulturelle oplevelser for store og små.
Foruden en perlerække af aktiviteter kan dagens store og mindre gæster se de to nye særudstillinger på museerne. Oplev FLORA – mellem planter og mennesker på Randers Kunstmuseum. Udstillingen handler om vores forhold til planter. Denne dag kan du blive klogere på kunsten gennem omvisninger, foredrag mm., der tager udgangspunkt i udstillingen.
Kig også ind i Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder på Museum Østjylland. Oplev en gengivelse af shamanens ritualer og se originale fund.
Randers Stadsarkiv byder også indenfor til en lille udstilling med fine, gamle postkort fra Randers.

Der er knald på!

Hold på hat og briller, når Kåre og Emil kendt fra Store Nørd på DR Ultra gæster Kulturhusdagen. De giver den gas med eksperimenter og eksplosioner i Kulturhusets store sal og slår en gang for alle fast, at det er cool at nørde med videnskab. Der er to forrygende shows, og de gratis billetter til forestillingerne udleves ved døren efter først-til-mølle-princippet.

Fra fodbold til frø og frimærker

Dagen byder på en perlerække af musik, workshops, foredrag, spil, fortællinger, leg, quiz og sjov.
Kom og hjælp fodboldspillerne fra Randers FC med at lave et stort maleri på kunstmuseet. Udstyret med bolde og maling vil spillerne sammen med dig dekorere de hvide vægge!
Du kan også fordybe dig og nørde igennem som frøsamler på Kunstmuseet. Plant dine egne ærter og bønner sammen med Landsforeningen Frøsamlerne og hør om planter, som uddør, hvis vi ikke passer på.
Er der noget, som er nørdet, så er det frimærker! På Museum Østjylland er der gang i frimærke-vaskeriet, så kig forbi og vask løs. Måske bliver det i dag, du starter din egen frimærkesamling. Mød også frimærkesamler Hans-Henrik, som har samlet på frimærker, siden han var barn. Han er fuld af gode historier om sin nørdede hobby!

Meget af det gode

Kulturhusdagen byder på en sand kaskade af arrangementer. Her et lille udpluk: Foredrag om blomster i madlavning, omvisning i kunstmuseets samling og magasiner, musik med TEWS Kvartet, besøg af de nørdede Kamliska-folk, psykomotorik og kunst, højtlæsning, porcelænsmaling med kunstneren Anja Franke og nørde-konkurrence. Du kan se på døde dyr, rydde op i historien, folde gamle bøger, få et stenaldernavn, besøge konservatorens værksted, besøge arkivet og uendeligt meget mere.

”Valget er dit, og der er masser at give sig i kast med. Så er du først kommet ind i Kulturhuset denne dag, er det svært at komme ud igen! ” lover og advarer tovholderne for Kulturhusdagen fra de tre institutioner i Kulturhuset.

Michaëlis-buste afsløres

Borgmester Torben Hansen afslører kl. 13 en buste af forfatteren Karin Michaëlis, der er født i Randers. Busten kan i fremtiden ses på den lille plads Karin Michaëlis Torv foran Kulturhuset, og den bliver afsløret i Kulturhusets sal.

Vel mødt til en festlig og forrygende nørdet dag for hele familien, hvor alle aktiviteter er gratis og bliver besat efter først-til-mølle-princippet.

For mere information kontakt:

Museumsinspektør på Museum Østjylland Lisette Berg Andersen på 2279 5432.
Museumsinspektør på Randers Kunstmuseum Anne Sophie Lykke-Poulsen på 3034 1092.
Formidler på Randers Bibliotek Lena Koldsø på 8710 6804.