Nisserne er vågnet på Museum Østjylland

– Og sikke en ballade det kan give! De drilske og finurlige nisser er i år ført an af deres slægtning, kendis-nissen Pyrus, der her i julen 2020 er hovedpersonen i årets nissejagt på museet.

Alle børn inviteres til at hjælpe med at få styr på Pyrus’ og nissernes drillerier og roderier, så der kan komme orden og julefred på museet.

Kom med på nissejagt i november og december, lørdag den 14. november 2020 til søndag den 3. januar 2021 kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Gratis adgang.

Præcis ligesom i den ikoniske julekalender med Pyrus, Kandis, Gyldengrød og alle de andre har hip-hop-nissen Pyrus tryllet sig selv helt lille og lavet rod i historien. Der er byttet om på tingene på Museum Østjylland, så gamle Madam Blå-kaffekander er havnet i vikingetiden, og runesten er røget ind mellem det fint pudsede sølvtøj.

”Det går bare ikke! På et kulturhistorisk museum skal der være orden i tingene, og danmarkshistorien skal selvfølgelig præsenteres historisk korrekt og uden fejl og roderi! ” siger museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Museet har brug for børns hjælp

Museet inviterer derfor alle byens skarpsindige børn til at få styr på de nisser. Bevæbnet med papir og blyant kan børnene følge nissesporene rundt i udstillingen og måske finde det hemmelige kodeord.
Museumsinspektøren fortæller, at museet plejer at have held med, at det netop er børn, som leder efter nisserne.

”De voksne plejer ikke at kunne se nisserne, men kun høre at nisserne hvisker eller spiller på klaveret i Fru Buhls stue. Børnene derimod har skarpere øjne og en større forståelse for nissernes fantastiske verden. ”

Kun voksne må læse dette!

Den succesfulde og traditionsrige nissejagt på Museum Østjylland har efterhånden flere årtier på bagen. I 1990’erne blev den opfundet af museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen, fordi museet gerne ville kunne byde endnu flere skoleklasser velkommen i juletiden. Der var derfor brug for, at klasserne kunne dele sig mellem museets tilrettelagte skoletilbud og en opgave, som læreren og eleverne kunne opleve på egen hånd. Og dermed var nissejagten født!

”Teenagere og unge voksne fortæller os i dag ofte om, hvordan de som små listede rundt i udstillingen for at lede efter nissespor! Så det er virkelig en aktivitet, som har sat sig spor i mange børn, ” fortæller Lisette Berg Andersen, som igen i år viderefører traditionen med den elskede nissejagt.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på lba@museumoj.dk eller på 2279 5432.