Museums-jul med julekrybber, snittekniv og hjemmebag

Tag hele familien med til en hyggelig og kreativ dag på Museum Østjylland i Grenaa, når byens gamle købmandsgård fyldes med julestemning og kreative værkstedsaktiviteter.

Snit en smørkniv, flet dit eget kræmmerhus af naturpil, bag lækre småkager med køkkennisserne og andre sjove aktiviteter.
Gå også på jagt efter museumsnisserne, som gemmer sig rundt omkring i krogene.

Julehygge i byens gamle købmandsgård, lørdag den 7. december 2019 kl. 10 - 14, Museum Østjylland, Søndergade 1, Grenaa.
Gratis.

Denne lørdag skrues der ekstra op for julehyggen i den gamle købmandsgård, når huset fyldes af værkstedsaktiviteter for store og små. Mangler du stadigvæk julegaverne til mor, bedstefar eller lillesøster? Så kig forbi Museum Østjylland lørdag den 7. december, hvor du kan lave personlige julegaver til dem, du holder af!

Gave-mageriet er åbent

Rundt omkring på museet kan du dagen igennem give dig i kast med en række store og små kreative opgaver. Hos pilefletteren kan du for eksempel flette et lille kræmmerhus af naturpil, og i engleværkstedet kan du lave din egen personlige engel.

”Vi er jo utrolig glade for at kunne bidrage med god, gammeldags julestemning i byen og samtidig hjælpe store og små med at få lavet nogle personlige julegaver, ” siger museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen.

”Sidste år var arrangementet en stor succes, så vi håber, at en masse gæster igen i år har lyst til at kigge forbi og hygge, bage og snitte. ”

Køkkennisser hjælper og hygger

I køkkenet kan du denne lørdag sætte dig ved det lange bord og bage dine egne, lækre julekager sammen med køkkennisserne, der står klar med højt humør og gode råd.
I forbindelse med årets juleudstilling Et barn er født i Betlehem på museet, kan du også lave både fine engle og julekrybber med papir, saks og silk clay.

Ib, alletiders nisse

Traditionen tro, kan du selvfølgelig også besøge snitteværkstedet, hvor museets egen snittenisse Ib huserer.

”Ib er altid en utrolig populær nisse, som mange fast kommer og besøger, ” fortæller Jesper Nørskov Pedersen.

”Det er fantastisk at se børn sidde i dyb koncentration med kniven og forvandle en pind til alle mulige flotte kreationer. ”

Jagt på nisser

Trænger du til en pause fra alt det kreative, kan du deltage i museets nissejagt. Rundt omkring i krogene har museets nisser bygget små nissehjem. Kan du finde dem alle?
Bliver du lækkersulten i løbet af dagen, eller trænger du til lidt at varme dig på, er der mulighed for at købe gløgg og æbleskiver.
Alle værkstedsaktiviteter er gratis. Du vælger selv, hvornår du kommer, og hvad du vil deltage i.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk