Museum Østjylland tager hul på nyt spændende program

Vi har endnu ikke sagt farvel til sommeren, men allerede nu banker et nyt museums-år på døren. Hvor sidste efterår desværre stod i coronaens tegn, kan Museum Østjylland dette efterår slå dørene helt op til en lang række kulturelle oplevelser!

Efteråret er fyldt med sjove og lærerige aktiviteter arrangeret af Museum Østjylland. I slutningen af september går turen til stendysserne i Tustrup, hvor projekt ALLE BØRN SKAL MED inviterer til hygge og gode historier om kulthuse og begravelser i fortiden. Fotokilde: Museum Østjylland

Hop på skinnecyklen og tag på sanketur i naturens spisekammer, oplev foredrag om vikinger ved arkæolog Jeanette Varberg, vær med til at fejre Håndværksmuseets 25 års jubilæum eller glæd dig til årets nye juleudstilling, der handler om at få og give gaver igennem 1.000 år.
Der er noget for alle. Og meget af det er gratis.

Nyt program fra Museum Østjylland i Randers, Grenaa og Ebeltoft september - december 2021 er ude nu.

”Dagene bliver hurtigt kortere nu, og kulden kryber lige så stille ind alle steder. De færreste glæder sig til det, men en af de gode ting ved efteråret er heldigvis, at vi her på museet har skruet et interessant, sjovt og varieret efterårs- og vinterprogram sammen til vores mange gæster, ” lover souschef på Museum Østjylland, Karen Dubery.

”Så der er alle muligheder for at få et dejligt efterår – på trods af sjaskvåde dage og mørke aftener! ”

Historier inden- og udendørs

Museets række af foredrag er altid populære, og mange nyder fordybelsen indendørs i årets mørkere måneder. Dette efterår kan du glæde dig til tankevækkende historier om tyske flygtninge i Østjylland efter 2. verdenskrig, om hestekult i bondestenalderen på Djursland eller om drabelige historier om plyndringer, slagmarker og magtkampe, når den kendte arkæolog Jeanette Varberg fra Nationalmuseet gæster museet i Kulturhuset og fortæller om vikinger!
På BMA i Maltfabrikken kan du varme op til kommunalvalget, når historikeren og bibliotekaren sætter fokus på det danske demokrati og spiller pingpong med eksempler fra litteraturens og historiens verden.

Ude er også godt

Er du frisk på udendørsaktiviteter, byder de kommende måneder blandt andet på en hyggelig sanketur på skinnecykel på strækningen mellem Allingåbro og Randers – med smagsprøver på vild mad, naturligvis.
Du kan også hoppe i kano og redningsvest og tage hele familien med på sejltur på Alling Å, hvor I hører historier om vikinger og mystiske væsner i åen. Eller tag de små i hånden og besøg de fascinerende stendysser i Tustrup, hvor I hører om kulthuse og begravelser og selv laver offerkrukker.

Julens gaver

Der er et par måneder til, at julestemningen indfinder sig, men når den gør, så har Museum Østjylland lavet årets vist nok hyggeligste juleprogram. På museet i Kulturhuset stilles der skarpt på gavegivning med juleudstillingen Fra mig til dig – Gaver i 1.000 år, hvor museet har finkæmmet samlingen og fundet alletiders skønne julegaver og tilhørende historier frem.
En charmerende og fræk nisse er i år rejst fra Randers til Grenaa, hvor han sammen med sine venner og arkiv-univers slår lejr i Købmandsgården. Årets juleudstilling i Grenaa er Pyrus – Forever med masser af originale genstande fra den ikoniske julekalender.
I år er der også julemarked hos 25-års jubilaren, Håndværksmuseet, julehyggedag i den gamle købmandsgård og naturligvis nissejagt, som alle børn elsker.

Det sjoveste efterår

Skolerne er i fuld gang efter sommerferien, men lige om lidt er der heldigvis ferie igen, efterårsferie! Her kan du besøge museet i Randers, Grenaa og Ebeltoft og se teater for børn, opleve middelalder-gøgl, gå på skattejagt, besøge en fed fotoworkshop og prøve kræfter med gode, gamle håndværk. Det hele er gratis.

For mere information kontakt souschef Karen Dubery på 5150 9611 eller på kd@museumoj.dk