Museum hiver en halv million i land til børns viden om vand

Det er ikke småpenge, der nu triller ind til formidling for små børn i Norddjurs! Hele 454.300 kroner kommer nu de 0 – 6 årige børn i kommunen til gode, og der skal laves formidling om vand og kyst for pengene.

Det er Nordea Fonden, der har haft den store pengepung fremme, og Museum Østjylland skyder også midler i projektet, tilrettelægger og afvikler det i løbet af 2019.

”Vi er SÅ klar til at komme i gang med projektet ”Kysten er klar” målrettet alle små børn i Norddjurs! De 450.000 kroner rækker rigtig langt, så projektet kommer til at kunne mærkes blandt alle børnefamilier i kommunen, ” fortæller en glad museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Hun tilføjer, at det også er en særlig glæde for museet, at projektet søsættes i netop Norddjurs, som er så hårdt ramt af kommunens dårlig økonomi og konsekvenserne for kommunens borgere.

Skal kunne deres kyst

Fed musik, sjove tegninger og sanselige aktiviteter er nogle af ingredienserne, når Museum Østjylland skal lave kulturel kystformidling til de allermindste borger på Norddjurs. Små børn skal kunne deres kyst! fastslår Lisette Berg Andersen.

”Hensigten med projekt ”Kysten er klar” er, at de 0-6 årige skal kende det lokalområde, de bor i. På Djursland spiller kysten en kæmpe rolle i mange menneskers liv, og det har den faktisk gjort til alle tider, ” forklarer Lisette Berg Andersen, der er tilrettelægger af projektet, og som skal stå for afviklingen af det.

Bøger til alle

Museum Østjylland har fået de mange rare penge fra Nordea Fondens kyst-pulje og skal lave en billedbog med sange og tegninger om kysten omkring Jyllands næse for de 0 - 6 årige. Når bogen er færdig, bliver den delt ud til 5.000 børn i kommunens vuggestuer, børnehaver og hos dagplejere.
Derudover skal museet sammen med projektets samarbejdspartnere Kattegatcentret, Kyst- og Fjordcenteret og pædagoguddannelsen i Grenaa lave hyggelige og sjove kystarrangementer for målgruppen og deres voksne.

Hvad er meningen?

Projekt ”Kysten er klar” får en legende og sanselig tilgang til historien. Det er meningen, at sprogstimulering, tegninger, musik og naturen omkring kysten bliver indgangen til de mindstes forståelse af deres lokale kyst-historie. Selvom målgruppen er de laveste norddjurske borgere, er museets ambitioner høje. Målet er, at historier om fortiden åbner for filosofiske spørgsmål i børnehøjde.

”Børn fra 0 – 6 år har alle den samme forståelse af vand: Man bliver våd, hvis man falder i det, man kan svømme i vand på en dejlig sommerdag, fisk bor i det, og skibe kan sejle på det, ” forklarer Lisette Berg Andersen.

”Men alle de historier, der i årtusinder har udspillet sig ved kysterne, ved børnene naturligvis intet om. Vi tror på, at en ny, fin og farverig bog med sjove rim kan fortælle de historier. Både om de historiske facts om stammebåde og industrihavn, men geologisk og biologiske facts kommer også med i bogen, så vi kommer hele vejen rundt om kysten. ”

For mere information om projektet kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 22795432 eller på lba@museumoj.dk