Lokal forfatter fortæller om krig og fred ved Norddjurs’ kyster

Der er kridtet op til dramatiske og tankevækkende lokalhistorier fra Norddjurs’ kyster, når den lokale forfatter Peter Sørensen gæster Grenaa Bibliotek.

Nu kan du høre både velkendte og glemte historier fra Peter Sørensens bog Fra urtid til nutid ved Djurslands kalkklinter – en rejse på 65 mio. år, der udkom sidste år. Fortællingerne favner både det levede liv og naturen ved Djurslands unikke nordkyst, i krigstid og i fredstid.
I samarbejde med Norddjurs Biblioteker byder Museum Østjylland på en spændende aften med kaffe, kage og knusende gode lokalhistorier.

Foredrag: I krig og fred ved Norddjurs’ kyster tirsdag den 8. oktober 2019, kl. 19 – 21 på Grenaa Bibliotek, N.P. Josiassensvej 17 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Peter Sørensen fortæller denne efterårsaften sine favoritfortællinger fra området. Fortællinger, som både omfatter enestående natur, dramatiske hændelser og fine kærlighedshistorier. Det bliver en aften i selskab med historier om vikingebopladser, ufredsfolk og fattigkorn.
Og hør også historien om, hvordan de små samfund ved kysterne hjalp hinanden, når nøden var størst.

Fra Sangstrup til hele Danmark

Djurslands unikke 65 mio. år gamle kalkklinter og landsbyen Sangstrup er udgangspunktet for foredraget. Men foredraget er ikke kun interessant med lokalhistoriske briller på, det er samtidig en fortælling om Danmarks historie.

Brikker i et puslespil

Enhver egn har været en lille del i landets store historie. Menneskets liv og færden i krig og fred kan følges helt fra dengang, hvor de første stenalderjægere slog sig ned på egnen og op gennem de forskellige tidsepoker. Jo tættere nutiden, jo flere spor.

”Jeg vil fortælle om min hjemegns unikke natur ved Djurslands kalkklinter og fortælle om nogle af de kulturhistoriske hændelser fra området. Det er en dejlig mosaik af små og store begivenheder, såvel kendte som glemte. Men alle er de en brik i det store puslespil, som har udspillet sig gennem tiden, ” fortæller Peter Sørensen, der bor ved Hjembæk nær Sangstrup.

Som afslutning på foredraget vil Peter Sørensen læse op fra sin bog med fokus på begivenheder, som knytter sig til områdets tid under 2. verdenskrig.

For mere information kontakt museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på 3071 6698 eller på ras@museumoj.dk