Løs mysteriet om Grindu og andre finurligheder for børn

Hvem bor på kongens hoved? Findes der drager i Grenaa? Og er Grindu virkelig en trold? Museum Østjylland, Djurslands Turistforening og Grenaa Egnsarkiv inviterer alle børn og deres voksne på en historisk tur rundt i Grenaa i sommerferien.

Børn og andre kreative sjæle kan i sommerferien hygge sig med at lave deres helt egen Grindu. For hvad er en Grindu egentligt? Slip fantasien løs i krea-værkstedet i byens hyggeligste gård fra tirsdag den 6. juli. Det er gratis. Her illustrator Ane Gudruns tegnede udgave af Grindu-trolden. Fotokilde: Ane Gudrun

På gåturen finder I overraskende og interessante svar på de tre spørgsmål – og på mange flere. Det er ganske gratis at være med, og aktiviteten er på egen hånd.
Vær også med, når der er krea-værksted på museet. Her kan du bruge din fantasi og masser af sjove materialer til at skabe en unik Grindu.
Det er også gratis, og du behøver ikke tilmelde dig.

Gåtur i Grenaa: Er Grindu en trold? Lørdag den 26. juni - søndag den 29. august 2021, alle ugens dage.
Opgavehæftet til gåturen udleveres på Grenaa Turistkontor, Museum Østjylland, hoteller og campingpladser. Hæftet er støttet af Norddjurs Kommune.
Gratis.

Krea-værksted: Er Grindu en trold? Tirsdag den 6. juli til fredag den 6. august 2021 kl. 11 - 14 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Værkstedet er åbent tirsdag -fredag.
Gratis.

Trolden Grindu bor i Grenaa, og henover sommeren har han brug for alle børns hjælp.

”Den stakkels trold har fuldstændig glemt, hvorfra den har sit specielle navn. Det er den selvfølgelig ked af! Derfor har alle børn nu mulighed for at tage på opdagelse i byen og hjælpe trolden med at finde ud af, hvor dens mærkelige navn kommer fra, ” fortæller Tina Bjerregaard, museumsinspektør og en af tilrettelæggerne af aktiviteterne for børn i sommerferien.

Udendørs og intet coronapas

På Museum Østjylland, Grenaa Turistkontor og på hoteller og campingpladser i Grenaa og omegn kan familier i de kommende uger hente et opdagelseshæfte med et kort og en fortælling om den glemsomme Grindu, som sådan har brug for hjælp.
Med hæftet og kortet i hånden skal familierne følge en fortælling, der bringer dem rundt i byen. Her skal de løse opgaver og lave aktiviteter, før de finder svaret om trolden Grindu.

”Den sjove Grindu-leg kan ferieramte familier lave, lige når det passer dem bedst, morgen, middag eller aften. Det hele foregår udenfor, så de skal ikke bekymre sig om coronapas, ”, siger leder af Grenaa Egnsarkiv, Nina Adamsen, som sammen med Museum Østjylland har lavet de opgaver, der skal løses undervejs.

”Vores formål med hæftet og kortet er at få børn til at lege sig til viden om byens historie. Det er faktisk ret spændende for børn i alle aldre. Og så har vi denne sommer valgt nogle sider af byens historie, som måske ikke bliver fortalt så tit. ”

Opdagelseshæftet til gåturen er illustreret af illustrator Ane Gudrun og støttet af Norddjurs Kommune.

Grindu-workshop for de kreative

Børn og deres familier får i sommerferien også mulighed for at lave deres helt egen Grindu.
I Museum Østjyllands hyggelige gård stilles det store krea-værksted frem fyldt med korkpropper, garn, kapsler og andet genbrugsguld, der kan trylles om til fine trolde.
Du kan tage din Grindu med rundt på opdagelse i byen - eller du kan vente med at lave din Grindu, til når du har fundet svaret på, hvor navnet kommer fra.

”Vi vil naturligvis vente lidt med at afsløre, hvor navnet Grindu kommer fra. Men at det er knyttet til byens historie, det vil vi gerne fortælle allerede nu, ” siger museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

”I aktiviteterne bruger børnene selv fantasien og kommer til at spekulere over, hvorfor noget hedder, som det gør. På den måde håber vi at vække børnenes nysgerrighed efter at få endnu mere at vide om den spændende by, Grenaa, som de er midt i. ”

Krea-værkstedet stilles frem i ugerne 27 - 31, tirsdag - fredag kl. 11 - 14. Børn og barnlige sjæle i alle aldre er velkomne!

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk
eller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på ras@museumoj.dk