Hvad sker der i Farvergården efter lukketid?

Farvergården slog den 1. juni den gamle port op for endnu en travl sommersæson. I åbningstiden kigger mange interesserede gæster fra ind- og udland forbi, men nu kan du ekstraordinært også komme ind i Farvergården, når der er lukket. Altså for andre end netop dig og en håndfuld andre interesserede.

Farvergården er det eneste bevarede købstadsfarveri i Nordeuropa. Farveriet står i dag, som da det var i brug for omkring 100 år siden. Fotokilde: Museum Østjylland

Oplev Farvergårdens unikke stemning i fred og ro, når Museum Østjylland inviterer på en hyggelig rundvisning efter lukketid med farveri-historie, fortællinger og forfriskninger.

Omvisning: Farvergården efter lukketid onsdag 3. juli 2019 kl. 16 – 18 i Farvergården, Adelgade 15 i Ebeltoft.
Billet 50 kr. inkl. en forfriskning.

Det er museumsinspektør Tina Bjerregaard, der denne sommereftermiddag står for rundvisningen i det enestående farveri med den dejlige have.
Farvergården i Ebeltoft er det eneste bevarede købstadsfarveri i Nordeuropa. Farvergården består af et intakt farveri, farverens bolig og de tilhørende stalde. Farveriet står i dag, som da det var i brug for omkring 100 år siden.

”Farvergården er noget helt særligt, og det kan man mærke, så snart man træder ind ad porten og ind i det fantastiske gårdrum. Netop dette sted er uden tvivl et af Ebeltofts mest specielle og velbevarede miljøer. Det er som at træde mindst 100 år tilbage i tiden i løbet af et øjeblik! ” siger Tina Bjerregaard.

I Farvergårdens dybe, stille ro

Rundvisningen byder på historier om de familier, der har boet og arbejdet i farveriet gennem tiden. Der bliver også tid til at høre om svære tider, hvor det var vanskeligt at drive et farveri.

”Og så foregår rundvisningen i fred og ro, da jeg viser rundt efter åbningstid. Jeg håber, at alle vil nyde den historiske ro og de gode fortællinger, ” smiler Tina Bjerregaard.

Hygge og aktiviteter for alle

Farvergåden er en af Museum Østjyllands absolutte publikumsmagneter, hvor omkring 60.000 gæster kiggede indenfor sidste år stedet. Mange benytter sig også af at spise medbragt mad i den dejlige have, og det er man altid velkommen til, når porten til Farvergårdens have er åben.
Sommeren igennem byder Farvergården også på aktiviteter og arbejdende værksteder. Se mere om de mange gratis oplevelser på Farvergården i sommeren 2019 på museumoj.dk.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk