Hør om sivflet – et af oldtidens håndværk

Det er ikke hvem som helst, der nu fortæller om det ældgamle håndværk sivfletning på Håndværksmuseet.

Sivfletter og frivillig på Håndværksmuseet Lilia Birch er nemlig ud af en sivfletter-slægt fra Uggelhuse, som gennem mange årtier har flettet alskens brugsgenstande.
I det lille gratis foredrag fortæller Lilia Birch om sivfletterfaget og viser både nyere og ældre produkter af siv i en lille til lejligheden opsat udstilling.

Sivsko og andre sivting før og nu, torsdag den 23. maj 2019 kl. 13 – 13:30 på Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis adgang.

Håndværket sivflet, hvor man med simple sivstrå og ferme hænder laver kurve, sko, såler og pynteting, er bogstaveligt talt oldgammelt.

”Sivflet stammer nemlig helt tilbage fra oldtiden, dvs. det er mindst 2.000 år gammelt. Håndværket er aldrig uddødt, og selv her i 2019 findes der heldigvis dygtige sivflettere som Lilia, der kan alle de gamle teknikker, ” fortæller museumsinspektør Inger Marie Hyldgård, der er daglig leder af Håndværksmuseet.

Alletiders siv

I 30-minutters foredraget fortæller Lilia Birch og viser sine historiske sivting, som hun har arvet og samlet gennem mange årtier. Du får også mulighed for at se Lilia Birchs egne flettede genstande, som forener tradition og fornyelse i den lille udstilling på museets anden sal.

”Modsat hvad mange måske tror, er det ikke almindelige siv, som vi kender fra for eksempel stråtag, man bruger til sivflet. Det er derimod såkaldt søkogleaks, der er en anden sivart, ” fortæller Lilia Birch, der til det lille foredrag også gerne svarer på spørgsmål fra publikum.

Der har formentlig været produceret ting af siv flere steder langs Randers Fjord. Uggelhuse er nok det mest kendte sted, hvor man i århundreder har arbejdet med dette fine naturmateriale.

Siv og Livet ved vandet

Foredraget om sivfletning er en del af festivalen Livet ved vandet (17. - 26. maj 2019), der sætter fokus alt det, Randers kan byde på af oplevelser mellem land og vand: Fjorden, kysten og Gudenåen. Livet ved vandet er det gode liv på tværs af kultur, natur og mennesker. Fra de første mennesker levede langs Randers Fjord i stenalderen til fremtidens visioner for “Byen til Vandet” i Randers.

For mere information kontakt daglig leder af Håndværksmuseet Inger Marie Hyldgård på tlf. 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk