Hør om begravelser i stenalderen – det’ for børn!

Giv ungerne en pause fra Ipad og PlayStation og tag dem med ud i et stenalderlandskab ikke langt fra, hvor I bor! Museum Østjylland rykker nemlig til Tustrup lørdag den 25. september og inviterer alle børnefamilier til at være med denne hyggelige dag.

Den rekonstruerede runddysse er et sjovt sted at lege, og i fuld vandtæt og praktisk efterårstøj er det måske svært at forestille sig stenalderfolk i skinddragter med flintøkser i hænderne. ”Men de har helt sikkert været steder som her for nogle tusinde år siden, ” fortæller museumsinspektør Lisette Berg Andersen. Fotokilde: Museum Østjylland

Hør spændende historier om stenalderens kulthuse og om, hvordan man i Norddjurs begravede mennesker for flere tusinde år siden. Derefter kan børnene lave fine offerkrukker af ler, som de må tage med hjem.
Arrangementet er en del af projektet ALLE BØRN SKAL MED, der er støttet af Nordea-fonden.
Det er gratis at være med. Bare mød op.

ALLE BØRN SKAL MED – til stendysserne i Tustrup, lørdag den 25. september 2021 kl. 11 - 13.
Mødested:
Gl. Fjellerupvej 10A, 8961 Allingåbro.
Gratis.

Lyngen blomstrer, og de tonstunge dysser kunne ikke ligge smukkere der midt i landskabet i Norddjurs. Det er en perfekt dag at tage de allermindste med ud i stenalderlandskabet, efteråret og den friske landluft.

Små børn lærer om stenalderen

Formidlere fra Museum Østjylland fortæller denne dag om livet i stenalderens første bondekultur fra omkring år 3200 f. Kr. Det sker på en måde, så også små børn får en god oplevelse ud af det. Børnene hører blandt andet historier om den store samling af gravmonumenter, som dysserne i Tustrup jo egentlig er.

”Og så regner jeg med, at vi fra museet kommer klædt ud i skind og bast! Vi er jo ikke rigtige stenaldermennesker, det kan børnene nok gennemskue. Men jeg tror alligevel, at børns møde med personer i oldtids-kostumer giver dem en større forståelse for mennesker og deres livsform og -vilkår i meget gamle dage, ” smiler museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Er der nogle modige børn?

Kultpladsen består af to runddysser, en jættestue og en lille tempelruin. De modigste børn tør måske kravle ind i jættestuens bikammer?

”Der er ret mørkt. Men frygt ikke, for vi voksne fra Museum Østjylland har lommelygter med, og så bliver det vist bare spændende og ikke ret uhyggeligt at være helt inde i jættestuen, ” siger Lisette Berg Andersen.

Særligt for de mindste

Alle, store som små, er velkomne, men arrangementet er en del af projektet ALLE BØRN SKAL MED, der er støttet af Nordea-fonden. Derfor vil der naturligvis være særligt fokus på, at de mindre børn får en fortælling om dysserne og laver en sjov aktivitet, der er rettet mod dem.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk