Hør fantastiske fortællinger om oldtidsfund på Mellerup-egnen

Mellerup ligger smukt på en bakketop med vidt udsyn over strand, enge og fjord, og egnen ved Mellerup har altid været et attraktivt sted at bo. Ikke alene i moderne tid men også i en fjern fortid. Det vidner fundene i Museum Østjyllands oldtidsudstilling Livet ved Fjorden også om.

Hør mere om disse spændende fund, når konservator Carsten Korthauer og arkæolog Benita Clemmensen fra museet i Randers lægger vejen forbi Mellerup Forsamlingshus og fortæller om de bedste arkæologiske fund fra lokalområdet.
Arrangementet er gratis, men husk at tilmelde dig på museets hjemmeside.

Foredrag: Fund og Fortællinger fra Mellerup-egnens oldtid, torsdag den 22. oktober 2019 kl. 19 - 21 i Mellerup Forsamlingshus, Støvringgårdvej 44, 8930 Randers NØ.
Gratis. Der serveres kaffe og kage.

Da Museum Østjyllands oldtidsudstilling åbnede, havde museets arkæologer planlagt et ”road trip” til steder i Østjylland, hvor nogle af genstandene i oldtidsudstillingen i tidens løb er fundet. Nu går turen til Mellerup.

”Folk er næsten altid særligt interesserede i deres egen egn og de arkæologiske fund derfra. Det kan jeg sagtens forstå! Derfor gæster vi byer omkring Randers og fortæller her om oldtidens mennesker og fantastiske fund netop fra disse områder, ” forklarer Benita Clemmensen.

Arkæolog Benita Clemmensen har denne gang allieret sig med museets konservator Carsten Korthauer. Udover at have konserveret og forberedt de gamle genstande til udstillingen er Carsten Korthauer også manden bag mange af de spektakulære monteringer i udstillingen.
Det er Borgerforeningen i Mellerup og Café Færgestedets Venner, der åbner forsamlingshuset op for de to museumsfolk og alle interesserede gæster.

En på skrinet

Foredraget i Mellerup tager afsæt i nogle af de historier, som præsenteres i udstillingen Livet ved Fjorden. Oldtidsudstillingen rummer omkring 3.000 oldsager. Blandt dem er et cirka 900 år gammelt forgyldt bronzebeslag i urnestil. Beslaget, der er fra sen vikingetid/tidlig middelalder, er fundet med metaldetektor på en mark netop i Mellerup.

”Det er utrolig flot og uden fortilfælde! ” siger Benita Clemmensen.

Men hvad har beslaget været brugt til, og hvordan har det været monteret? Fornemme skrin fra udlandet har været med til at løfte sløret. Beslaget har formodentlig siddet øverst på et fornemt skrin – et skrin, som er med til at fortælle om den ældste del af landsbyens historie.

Mød pigen fra stenalderen

Et stykke nord for Mellerup blev der for nogen år siden fundet en stensat grav med skelettet af en pige fra stenalderen. Gennem denne grav kan arkæologerne få et overraskende klart glimt af stenalderfolkenes tilværelse, og det var anledning til at sætte kræfter og knowhow ind på at få hele graven bjærget og siden genopbygget i museets udstilling.

”Der findes mange spændende spor af oldtiden i vores egn her ved fjorden. Men det mest fascinerende er jo, når vi møder mennesket – i dette tilfælde pigen – der levede her før os, ” mener Carsten Korthauer, der selv bor i Mellerup.

Fortidsminder med kaffe og kage

Hør mere om det fornemme bronzebeslag, om fortidsminderne i landskabet omkring Mellerup samt om en masse andet fra Mellerups oldtid, når der er arkæologisk foredrag serveret med en god kop kaffe/te og kage.

For mere information kontakt konservator Carsten Korthauer på 8712 2630 eller ck@museumoj.dk eller arkæolog Benita Clemmensen på 8712 2634 eller bc@museumoj.dk