Hør den fascinerende historie om jøderne i Danmark

Det er mange år siden, at jøderne i Randers satte deres tydelige præg på byen, men historien om dem og deres bedrifter lever stadig. Nu kan du i den nyåbnede særudstilling Dansk-jødisk liv i 400 år på Museum Østjylland få historien om jødernes liv i Danmark og i Randers.

Det er overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen, der viser rundt og fortæller, og hun har desuden tilrettelagt den del af udstillingen, der fokuserer på de randrusianske jøder.
Der er entré, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Omvisning i særudstillingen Dansk-jødisk liv i 400 år, Jøderne i provinsen - Randers, tirsdag den 24. januar 2023 kl. 17 - 18 på Museum Østjylland, Kulturhuset, Stemannsgade 2 i Randers.
Billet 50 kr.

Den jødiske indvandring til Danmark var på mange måder med til at tegne det danske samfund inden for erhvervshistorie, politisk historie og kulturel historie fra 1622, hvor kong Christian IV inviterede portugisiske jøder til landet, og frem til i dag.

”Samtidig har den jødiske indvandring tilført dynamik og skabertrang til det danske samfund, ” siger overinspektøren.

Jøderne satte deres præg på Randers

Jøderne kom til Randers i 1757, da to jøder nedsatte sig som fabrikanter i byen. De lagde grunden til en jødisk menighed, der i 1800-tallet blev den største i Danmark uden for København. I løbet af 100 år voksede befolkningsgruppen til sit maksimum på 200 personer. Jøderne slog sig ned som velhavende købmænd og fabrikanter, andre blev en del af middelklassen som håndværksmestre og detailhandlere, mens andre igen levede på bunden af samfundet som fattige håndværkssvende og tjenestefolk.

”Fortællingen om jødernes liv er et vigtigt kapitel af Danmarkshistorien, og det understreges af de mange lokale aspekter og vinkler på historien, som findes i mange danske provinsbyer, blandt andet i Randers, ” forklarer overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen.

Fra 1870 var den jødiske befolkning i Randers i tilbagegang, da mange medlemmer flyttede til hovedstaden. I dag bor der næsten ingen jøder i Randers.

Udstillingen vandrer over hele landet

Særudstillingen Dansk-jødisk liv i 400 år er en vandreudstilling lavet af det jødiske samfund i Danmark. Udstillingen har første stop i Randers, hvor den vises frem til den 23. april i år. Derefter rejser den til seks andre provinsbyer i Danmark, der hver tilføjer et lokalt afsnit. Udstillingen afsluttes i København, hvor alle de lokale bidrag sammen med ”hoved-udstillingen” danner den endelige udstilling.

Der er gratis entré til Museum Østjylland, hvis du vil se udstillingen på egen hånd.

Bemærk! Kulturhuset i Randers er under renovering. Derfor er det nødvendigt at lukke husets indgang i Stemannsgade fra januar 2023 og nogle måneder frem. Du kan fortsat besøge Museum Østjylland, benyt indgangen ved Jens Otto Krags Plads.
Da elevatorerne er ude af drift under renoveringen, er der desværre ikke adgang for kørestolsbrugere, gangbesværede og barnevogne.

For mere information om særudstilling og omvisning kontakt: Overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen på tlf. 2113 1793 eller på hss@museumoj.dk