Heja, heja, Freja fylder 125 år og hyldes med særudstilling

De løber stærkt på Museum Østjylland for at nå i mål med den ny særudstilling om Randers Sportsklub Freja! Museet har sammen med Freja indsamlet genstande og historier fra klubbens lange liv, og du kan i udstillingen glæde dig til et muntert og nostalgisk tilbageblik på en af byens helt store idrætsforeninger.

Heldigvis har der været mange sejre og triumfer at fejre i Randers Freja gennem de 125 år! Her er det Randers Freja-fodboldspillere, der jubler og omfavner hinanden på banen efter pokalsejren i 1973. Fotokilde: Randers Stadsarkiv

Udstillingen er åben fra lørdag den 10. juni kl. 10, hvor alle er velkomne til at fordybe sig i den flotte udstilling. På grund af ombygningen af Kulturhuset vil der først senere på sommeren være en officiel udstillingsreception.

Ny særudstilling: På banen! – Randers Freja i 125 år lørdag den 10. juni til søndag den 12. november 2023 på Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Gratis adgang.

Randers Freja er en af byens største og ældste idrætsforeninger, som har haft stor betydning for generationer af randrusianere. ”Der findes næsten ikke den familie i byen, som ikke har været i kontakt med den gamle forening – som udøver, tilskuer, frivillig, eller når Frejas sportsresultater har været centrum for diskussioner ved middagsbordet!” smiler arkivar Mathilde Storvang. ”Randers Freja har i lange perioder været den forening i byen med de bedst rangerede seniorhold i atletik, håndbold, fodbold og bordtennis. Derfor blev klubbens bedste hold også hurtigt hele byens hold. Navnet Randers Freja vækker stadig mange minder om store sportslige triumfer og en stolthed over at være randrusianer.”

Fremsynede drenge

Randers Sportsklub Freja blev stiftet i 1898 af seks initiativrige kun 15-årige drenge. Allerede den første vinter fik klubben 100 medlemmer, og herfra voksede den støt. I dag har klubben knap 1.200 medlemmer, som kan dyrke atletik, fodbold, håndbold eller triatlon.
Typisk blev de tidligste foreninger i landet navngivet efter den idrætsgren, som man dyrkede i foreningen. Tænk f.eks. på AGF, som står for Aarhus Gymnastiske Forening, selvom der er et væld af andre idrætsgrene i foreningen. Navnet Randers Sportsklub Freja var derfor specielt.

”For drengene, som grundlagde Freja, var det vigtigt, at klubnavnet signalerede, at i klubben kunne man dyrke alle sportsgrene. Og det var egentlig meget fremsynet af drengene dengang. Måske er det også en del af forklaringen på, hvorfor Freja overlevede skiftende tider, mens andre idrætsforeninger fra samme periode for længst er forsvundet,” forklarer Mathilde Storvang.

Freja hænger ved hele livet

Freja har udviklet sine tilbud til medlemmerne alt efter tidens skiftende efterspørgsel. Netop det emne dykker udstillingen ned i, hvor du kan opleve historier om sportsgrene, som ikke længere findes i Freja. Det har f.eks. tidligere været muligt at dyrke både svømning, boksning, hockey og gymnastik i klubben.
Medlemmer og tidligere Freja-medlemmer af Randers Freja har udlånt deres personlige effekter til særudstillingen. Du kan blandt andet se mange af de tidligere spillertrøjer, Jørgens Rasmussens fodboldstøvler, maskot-bamsen Freja, depecher og spyd fra 1940’erne, badedragt fra 1930’erne og selvfølgelig masser af pokaler og billeder.

”Det har været en stor øjenåbner for os få kontakt med de mange mennesker, som har ønsket at dele deres Freja-minder med os. Det viser, at både sportslige ambitioner og det sociale fællesskab har skabt bånd mellem mennesker, forening og by, som hænger fast længe efter, at man er flyttet eller stoppet i Freja. Det er virkelig en af styrkerne ved den gamle forening,” forklarer arkivaren.

Freja, fuld af gode historier

Særudstillingen dykker også ned i fortællingen om både nedture og de mange succeser, som klubben har fejret i sine 125 år. Alle fodboldinteresserede husker, da Frejas fodboldhold i slutningen af 1960’erne vandt landpokalfinalen hele tre gange. Også Frejas atletikafdeling har fodret idrætsstjerner til historiebøgerne med navne som Ruben Sørensen, Arnt Pedersen, Jette Ørnbøl Jeppesen og Charlotte Sass.

”Vi har i udstillingen skabt plads til, at gæsterne kan fortælle deres egen gode Freja-historie. Vi vil også efter udstillingsåbningen invitere til en række aftener, hvor fortælling og erindringer fra tiden i Freja er i højsædet, ” fortæller Mathilde Storvang tilføjer: ”Hvis jeg kommer forbi udstillingen og hører snak og latter fra gæsterne, vil det være den bedste anmeldelse af udstillingen, jeg kan få!”

Hyggelig udstilling med sjov for børn

Den nye udstilling På banen! – Randers Freja i 125 år er skabt som et samarbejde mellem Museum Østjylland og Randers Freja. Fra Museum Østjylland er det arkiverne Inger Lyngdrup Nørgård, Tina Knudsen Jensen og Mathilde Storvang, som har indsamlet effekter og historier. Sammen med museets fotograf, arkitekt og konservatorer er der skabt en sjov og hyggelig tur ned gennem Frejas historie – godt krydret med spændende genstande, gamle billeder og sjove aktiviteter for børn. Randers Freja har bidraget med at skaffe historier og kontakter til mange af de folk, som kan fortælle om foreningen.

For mere information kontakt:
Arkivar Mathilde Storvang, tlf. 2345 2398, ms@museumoj.dk
Arkivar Tina Knudsen Jensen, tkj@museumoj.dk