Håndværksmuseet giver den gas i Randers Festuge

I Randers Festuge er der fuld knald på Håndværksmuseet, hvor næsten alle de autentiske værksteder vil være bemandet.

Håndværksmuseet giver den gas i Randers Festuge

Året rundt kan Håndværksmuseets gæster møde nogle af de pensionerede håndværkere i værksteder på museet. Men i Randers Festuge er der fuld knald på hele museet, når næsten alle de autentiske værksteder ekstraordinært er bemandede af håndværkere. De står klar til at vise deres gamle håndværk og fortælle om livet som guldsmed, sivfletter, grovsmed eller frisør.
Museet har i anledning af Randers Festuge udvidet åbningstiden, så museet er åbent allerede fra kl. 10. Der bliver kræset for de første 50 gæster med gratis kaffe og rundstykker.

Randers Festuge: Håndværksmuseet for fulde sejl, tirsdag den 13. august og torsdag den 15. august 2019, kl. 10 – 16 på Museum Østjylland – Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis.

Museumsinspektør Inger Marie Hyldgård ser frem til dagene, da der altid er en særlig stemning i byen i Festugen.

”Mødet mellem husets gæster og de mange frivillige håndværkere gør disse to dage på Håndværksmuseet til noget helt specielt. Den festlige stemning i byen i festugen plejer hurtigt at sprede sig til museet, ” siger museumsinspektør Inger Marie Hyldgård, der sammen med alle håndværkerne glæder sig til, at der kommer liv og glade dage på museets fire etager.

Dagens gæster kan gå fra det ene bemandede værksted til det næste og få nogle gode snakke med de mange frivillige om gamle håndværk.

”Før gæsterne har set sig om, kan der let være gået et par timer i selskab med håndværkerne, der elsker at fortælle om deres håndværk, ” forudser Inger Marie Hyldgård.

Døde og levende fag
Når gæster træder ind over dørtrinnet til Håndværksmuseet, oplever de udstillede håndværk, der alle er karakteristiske for en gammel købstad som Randers. Det er især bygge- og anlægsfagene, metalfag og nogle få servicefag. Mange af værkstederne vil man kunne finde i andre byer, mens f.eks. Randers Reb og Randers Handskefabrik naturligvis er helt specielle for Randers.
Enkelte fag er næsten uddøde, som f.eks. karetmageren, bødkeren og stukkatøren. Andre fag har tilpasset sig de moderne tider som f.eks. maleren og mureren, der fortsat maler vægge og vinduer og murer villaer og fabrikshaller på livet løs den dag i dag.

”Alle fag har deres historie – nogle langt tilbage i tiden som f.eks. smeden, der kom med jernet til Danmark ca. 500 før Kr. Optikeren derimod er museets yngste fag, da det først kom til Danmark efter 2. verdenskrig, ” fortæller Inger Marie Hyldgård.

På Håndværksmuseet udstilles i dag 24 komplette værkstedsinteriører fra slutningen af 1800-tallet til omkring 1950. Der er gratis adgang til museet.

For mere information kontakt museumsinspektør Inger Marie Hyldgård på 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk