Giftmord, stenrige købmænd og anti-spionage

Gik du og troede, at Grenaa og omegn altid har været et fredeligt sted, og borgerne altid har været stilfærdige, lovlydige folk, så kan du tro om!

Grenaa gemmer på masser af spændende – og til tider endda drabelige – historier, som du nu kan få et indblik i.
Med udgangspunkt i udstillingsafsnittet Købstaden på Museum Østjylland fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning den 13. marts historier med drama. Hør blandt andet historien om Gjertrud Marie, der i midten af 1800-tallet forgiftede sin mand, og som måtte lade livet for den handling.

Omvisning i udstillingen om Købstaden Grenaa, onsdag den 13. marts 2019 kl. 16 – 17 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr.

Omvisningen er koncentreret om udstillingsafsnittet Købstaden, der er en del af museets faste udstillinger Fire veje til Norddjurs – Havet, Kalken, Jorden og Købstaden, der åbnede i 2017.
Rikke Alsbjerg Schøning har sammensat en omvisning, der kommer langt omkring. Udover den dramatiske og triste fortælling om den giftmordersken Gjertrud Marie byder omvisningen på historien om byens stenrige købmænd, som i stor stil solgte korn til Norge og England.
Der bliver også plads til den spændende beretning om intet mindre end en moderne anti-spionage-virksomhed, som fik sin opstart i Grenaa.

”Hver for sig er det historier, som selv i dag vækker afsky, fascination, beundring eller forundring. Til sammen danner historierne noget af fortællingen om Grenaa Bys rejse gennem tiden, ” forklarer museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

Fokus på favoritter og udfordringer

Udstillingerne Fire veje til Norddjurs er fyldt med flotte genstande og spændende historier fra byens lange liv. Til omvisningen har Rikke Alsbjerg Schøning i udstillingsafsnittet Købstaden udvalgt sine personlige favoritgenstande, som hun især vil fokusere på.
Da udstillingerne er forholdsvis nye vil Rikke Alsbjerg Schøning også krydre omvisningen i  købstadsudstillingen med fortællinger om nogle af de udfordringer og ideer, der ligger bag udstillingsarbejdet.

Ny i by

Rikke Alsbjerg Schøning er nyansat museumsinspektør på Museum Østjylland, hvor hun kommer til fra en lignende stilling ved Museerne i Brønderslev Kommune. I efteråret 2018 slog hun og familien sig ned nord for Grenaa, og hun er nu dykket langt ned i alle historierne om Djursland, Grenaa og menneskene her.

”Jeg søgte stillingen i Grenaa, fordi her er spækket med spænende historie og selvfølgelig skøn natur. Det er virkelig et område og en by med en fortid, som kan trække en til, når man som jeg har en forkærlighed for og uddannelse inden for historie. Området rummer alt fra slotte og skatte til industri og havn. Og så er menneskene i Norddjurs utrolig imødekommende, og vi er blevet taget rigtig godt imod i vores lokalområde i Sangstrup, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

For mere information om omvisningen kontakt museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på 30 71 66 98 eller på ras@museumoj.dk