Festligt farvel til populær særudstilling om Kolindsund

Alt godt får en ende, og nu er det ved at lakke mod enden for særudstillingen Kolindsund – søen, der deler vandene på Museum Østjylland i Grenaa. Den meget velbesøgte udstilling åbnede i juni 2022, men nu er det ved at være sidste chance for at opleve fortællingen om Kolindsund.

Både store og små og dem midt imellem har taget godt imod særudstillingen Kolindsund – søen, der deler vandene. Udstillingen har på grund af den store interesse for emnet fået lov til at stå næsten et helt år på museet i Grenaa, og nu kan du for sidste gang komme på rundvisning i den populære udstilling. Fotokilde: Museum Østjylland

Tilrettelæggerne bag udstillingen inviterer derfor alle interesserede til at tage afsked med maner, og museet byder i den anledning på fortællinger og bobler fredag den 26. maj ved fyraftenstid.
Det er gratis – bare mød op!

Omvisning: Fyraften i Sundet – med bobler, fredag den 26. maj 2023 kl. 14 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis.

Det bliver en anderledes omvisning, når tilrettelæggerne bag udstillingen, Rikke Alsbjerg Schøning og Tina Bjerregaard, for sidste gang vil fortælle om Kolindsund. Denne eftermiddag vil de to museumsinspektører nemlig også gerne høre omvisningens mange gæsters historier om det omdebatterede sund.
De to museumsinspektører har nemlig i deres arbejde med udstillingen og tilhørende arrangementer tit oplevet, at der blandt områdets borgere gemmer sig masser af gode og spændende fortællinger fra det særprægede område midt på Djursland.

Kolindsund vækker følelser

Kolindsund er hyppigt debatteret især i de lokale medier. Og det er et emne, der virkelig kan vække følelser hos mange djurslændinge. Det var udstillingens tilrettelæggere også helt bevidste om, da de kastede sig ud i arbejdet med udstillingen.

”Vi har hele vejen igennem været klar over, at det kunne være et kontroversielt emne at tage op i en udstilling, især fordi vi gerne ville lave en aktualitetsudstilling med mange perspektiver på problematikkerne,” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

”Heldigvis synes vi, det er lykkedes meget godt – og det er også det, vi har hørt fra vores gæster.”

Skål for sundet

Udstillingen handler blandt andet om store emner som værdifulde kulturlandskaber, om skiftende natursyn, om klimaforandringernes konsekvenser og om de værdier, samfundet prioriterer – nu og i fremtiden. Det var derfor ikke helt enkelt for udstillingens to tilrettelæggere at koge det ned til en udstilling.

”Vi har lært rigtigt meget undervejs, da vi måtte sætte os ind i emner, der for os historikere måske ikke ligger lige til højrebenet, ” siger museumsinspektør Tina Bjerregaard.

”Derfor synes vi også, at udstillingen fortjener, at vi lige skåler for den en sidste gang, inden den lukker 28. maj,” smiler hun.

Meget mere Kolindsund

Museumsinspektørerne er dog langt fra færdige med emnet Kolindsund, nu udstillingen snart lukker og slukker. Fremtiden byder på meget mere Kolindsund.

”Kolindsund er et emne, som vi altid vil vende tilbage til, fordi sundet jo fylder så meget hos rigtig mange mennesker, og det fylder i Djurslands historie, ” forklarer siger Rikke Alsbjerg Schøning.

”Sundet er jo evigt aktuelt – i fortid, nutid og fremtid.”

For mere information kontakt: Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på tlf. 3071 6698 eller på ras@museumoj.dk