Få historien om cyklen som modelune, gadeplage og folkeeje

Cykelsæsonen er godt i gang, og snart begynder det helt store løb, Tour de France. Derfor inviterer Museum Østjylland og museumsinspektør, Rikke Alsbjerg Schøning, til cykelhygge med fortællinger om cyklingens historie i Danmark, krydret med lokale cykelhistorier fra Grenaa.

Historierne nydes med en dejlig kop kaffe og kage samt naturligvis en tur op i museets mini-udstilling Grenaa på hjul om Grenaas lokale cykelhistorie fra 1887 til i dag.

Grenaa på hjul – Cykelhistorier med kaffe og kage, torsdag den 27. juni 2019, kl. 14 – 15.30 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa
Billet 50 kr.

Da cyklen, som vi kender den i dag, så dagens lys i starten af 1800-tallet, var den forbeholdt samfundets rigeste, og var lidt af et modelune. Cyklen var både meget dyr og ikke så hverdagsvenlig som i dag – mest et stykke legetøj eller et sportsredskab for dem, som havde råd. Men i takt med at cyklen udviklede sig, blev den både billigere, mere praktisk, blev allemandseje – og til sidst folkeeje.

”I dag lærer vi jo at cykel som helt små. Cyklen er en naturlig og selvfølgelig del af vores liv, om man så bruger den eller ej. Er man i Danmark, er man i cykelland. Men sådan har det jo ikke altid været, ” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

”En gang var cyklen jo et helt nyt fænomen, som både store og små skulle lære at bruge. Fra den tid kan man fortælle mange sjove historier; for eksempel om hemmelige rideskoler for voksne cyklister! ”

Det bedste cykelhistorier – med kage

Udover historier om cyklen som opfindelse, dens popularitet og udbredelse, dykker Rikke Alsbjerg Schøning i foredraget også ned i den lokale cykelhistorie fra Grenaa.
Både Museum Østjylland og Grenaa Cykel Club har ledt i gemmer efter egnens gode cykelhistorier. Frem er dukket fortællinger om de tidligere cykelklubber, som har haft deres hjemmebane i Grenaa.
Efter de spændende og sjove cykelhistorier, der serveres med kaffe og kage, slutter eftermiddagen med et kig i mini-udstillingen om Grenaa Cykel Clubs historie. Her vil Rikke Alsbjerg Schøning sætte fokus på udstillingens fine genstande og charmerende billeder.

For mere information kontakt museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på tlf. 30716698 eller på ras@museumoj.dk