Et kig ind bag Farvergårdens hemmeligheder

Eksotiske farvestoffer, dyrehold og hårdt slid er nogle af ingredienserne i omvisningen Farvergårdens hemmeligheder, der løber af stablen den 13. oktober i Farvergården i Ebeltoft.

Museumsinspektør Lea Glerup Møller løfter denne dag sløret for en række fortællinger om det gamle farveri, som gennem flere århundreder har dannet rammen om levede liv og godt gammeldags hårdt arbejde!
Omvisningen er gratis, men husk tilmelding.

Omvisning: Farvergårdens hemmeligheder, tirsdag den 13. oktober 2020 kl. 13 - 14 på Farvergården, Adelgade 15 i Ebeltoft.
Gratis. Husk tilmelding!

Midt på den summende Adelgade med sine mange tusinde turister ligger en af Ebeltofts mest interessante ejendomme, Farvergården. Selvom den er placeret i centrum af byen, er den stadig en hel gård med bygninger, der tydeligt bærer præg af deres tidligere brug; nemlig som stalde for køer og heste og som tærskelo.

”I Farvergårdens tidlige dage i 1600- og 1700-tallet var dyreholdet en vigtig del af gårdens økonomi. Siden indtog købstadsfarverne bygningerne og etablerede den virksomhed, der gav gården sit navn, ” fortæller Lea Glerup Møller, der på omvisningen vil øse af sin store viden om Farvergårdens lange historie.

Farvergårdens mange ansigter

Farvergården rummer historier fra flere århundreder og kan fortælle om mange erhverv, bygningstraditioner og interessante personer. Farvergården er foruden farvere blevet beboet af magistrater, skippere, enker og butiksindehavere.
Allerede i begyndelsen af 1600-tallet boede skipper og rådmand Jens Jespersen på stedet, hvor Farvergården nu ligger. På det tidspunkt var ejendommen meget større end nu.
Efter hans død blev gården opsplittet i to ejendomme, og sådan skete det flere gange i de følgende århundreder – bygninger og jord mod nord og syd skiftede ejere og ændrede på størrelsen og udseendet af Farvergården.

Bro til levede liv

Beboelsens nuværende udseende er den første farver på stedet Emanuel Randleff manden bag. Det enestående farveri blev bygget af en senere farver. Den sidste farver på stedet, Johan Petersen, var opmærksom på Farvergårdens mange kvaliteter.

”Det er faktisk ham, vi kan takke for, at farveriet stadig står intakt. Det betyder, at vi den dag i dag kan glæde os over en bro til de mange liv, der er levet på dette sted, ” siger Lea Glerup Møller.

For mere information kontakt museumsinspektør Lea Glerup Møller på 2113 0931 eller lgm@museumoj.dk