Enorm møntskat fortæller historien om møntvæsnet

Det er masser af sølvmønter, en kreativ konge og middelalderens effektive møntvæsen på programmet, når Museum Østjylland byder på eftermiddagskaffe med historiske fortællinger.

Det er arkæolog og museumsinspektør Thomas Guntzelnick Poulsen, der disker op med gode historier om den enorme Aagadeskat, der blev fundet i 1910, og som i dag er med til at vise, hvordan det middelalderlige møntvæsen fungerede.
Der er kaffe på kanden, lidt sødt til ganen og garanti for en spændende og hyggelig eftermiddag.

Eftermiddagskaffe: Foredrag om Aagadeskatten og middelalderens møntvæsen, torsdag den 29. november 2018 kl. 14 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Midt i et kloakeringsarbejde på Aagade i Grenaa dukkede der tilbage i 1910 pludselig en enorm skat fra middelalderen frem af jorden! Skatten bestod af over 12.000 mønter nedgravet i et lerkar. Det var et helt sensationelt stort fund.

”Fundet kan ikke sammenlignes med andre skattefund fra samme tid. Tilsvarende samtidige skattefund består højst af et par hundrede mønter, og der findes ingen fund med over 500 mønter. Derfor er Aagadeskatten helt unik i dansk middelalderhistorie, ” fortæller Thomas Guntzelnick Poulsen, der i øjeblikket er i gang med et forskningsprojekt om højmiddelalderens møntvæsen.

”Men Aagadeskatten er dog ikke kun bemærkelsesværdig stor. Den giver os samtidig et godt indblik i hvilke mønter, der cirkulerede i Danmark dengang. ”

En god fidus
På det tidspunkt, da den Aagadeskatten blev gravet ned i jorden, skulle den danske befolkning med to-tre års mellemrum (og senere hvert år) skifte deres mønter ud ved kongens møntsmedjer, hvor nye mønter blev udleveret til borgerne. Dette var naturligvis heller ikke gratis for befolkningen. Udover at afkræve folk et gebyr for at veksle mønterne, kunne kongen også finde på at udsende mønter med lidt mindre sølvindhold end dem, der blev afleveret!
Hele dette system med veksling af mønterne blev på latin kaldt ”Renovatio monetae”.

”I en tid med meget begrænset administrative ressourcer var det en af kongens vigtigste indtægtskilder, ” fortæller Thomas Guntzelnick Poulsen.

Mønterne fortæller historien
I Aagadeskatten fremgår veksle-systemet meget tydeligt, idet fem mønttyper fra skattene udgør over 10.000 af skattens 12.000 mønter. De fem mønttyper må være de gyldige mønter og de resterende mønter må være ældre mønttyper, der ikke er blevet vekslet.
Arkæologer og historikere ved ikke meget om dette veksle-system, da der kun er ganske lidt information af hente i de middelalderlige skriftlige kilder.

”Vores viden om veksle-systemet stammer derfor primært fra møntfundene selv. Aagadeskatten er det absolut bedste eksempel, vi har fra middelalderen, ” pointerer Thomas Guntzelnick Poulsen.

”Aagadeskatten er et fantastisk fund. Ikke alene med hensyn til dens størrelse men også fordi møntskatten er sammensat, så det næsten er som en 1200-tals kassebeholdning frosset i tid! ”

For mere information om eftermiddagskaffe med gode historier om mønter kontakt museumsinspektør Thomas Guntzelnick Poulsen på 4010 8128 eller på tgp@museumoj.dk