Der ligger en domkirke på Mols…

Eller det kaldes den i hvert fald i folkemunde, Dråby Kirke. Det pompøse kaldenavn Molslandets Domkirke skyldes kirkens imponerende størrelse, der står i skarp kontrast til størrelsen på lille Dråby, hvor ”domkirken” troner.

Hvorfor er kirken så stor, og hvad har en engelsk flyver og slægten Benzon fra den nærliggende herregård Skærsø at gøre med kirken og kirkegården i Dråby?
Få svarene, når præst Heidi Bisgaard og museumsinspektør Lea Glerup Møller inviterer på en stemningsfuld tur i Dråby Kirke og kirkegård.

Molslandets domkirke – kirke- og kirkegårdsvandring i Dråby, onsdag den 19. august 2020 kl. 19 - 21.
Mødested: Ved Dråby Kirke, Dråby Søvej 2A, 8400 Ebeltoft
Gratis. Husk tilmelding til ebeltoft.sogn@km.dk mrk. Kirkegårdsvandring

Kirken i Dråby er bygget i flere etaper, de ældste dele er formodentlig fra 1300-tallet. På det tidspunkt var Dråby hovedsognet, mens kirken i Ebeltoft blot var et lille anneks.

”Det kan være årsagen til Dråby Kirkes imponerende størrelse, ” forklarer museumsinspektør Lea Glerup Møller.

Hørte under Skærsø

Som Danmarks største landsbykirke tiltrækker Dråby Kirke sig stor opmærksomhed fra både turister og lokale. Både kirke og kirkegård besøges hvert år af mange interesserede, der vil se nærmere på den gamle kirke og kirkegård.

”Som mange andre kirker har også Dråby Kirke hørt under en nærliggende herregård, nemlig Skærsø. Ejerne af herregården har gennem tiderne sat deres præg på såvel kirke som på de gravmæler, der findes i kirken og på kirkegården, ” fortæller Lea Glerup Møller.

Kilde til viden om lokalsamfundet

For aftenens omviser Lea Glerup Møller selv er kirker og kirkegårde ikke kun steder, hun besøger juleaften og til andre kirkelige handlinger. Det er derimod steder, som hun altid tiltrækkes af.

”For mig er et besøg på en kirkegårde en meditativ oplevelse. Men det er samtidig en kilde til ny viden om det lokalsamfund, jeg lever i eller besøger, ” fortæller hun.

”Indretningen af kirkegårde og gravsteder afspejler tidens tendenser. Derfor indeholder de danske kirkegårde myriader af oplysninger om samfundets indretning, omsorgen for de døde og om de efterladtes rum til sorgen. ”

En gratis fornøjelse

Kirkegårdsvandringen med sognepræsten og museumsinspektøren er ganske gratis. Du skal blot huske at tilmelde dig på ebeltoft.sogn@km.dk mrk. Kirkegårdsvandring

For mere information kontakt museumsinspektør Lea Glerup Møller på lgm@museumoj.dk eller på 2113 0931.