Bob-bob! På tur i De Nattergales skøre juleunivers

Kom med bag kulisserne, og hør om nisseengelsk, kartoffelavlere og nåsåere, når museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen viser rundt i juleudstillingen Det er bår’ dæjlig – The Julekalender i Grenaa.

Jesper Nørskov Pedersen fortæller om De Nattergales skøre juleunivers og om museets arbejde med at transformere alle rekvisitterne til en sjov juleudstilling for hele familien. Få også historien om, dengang julekalendere blev for voksne, og helt nye vendinger blev en del af danskernes hverdagsjargon.

Bob-Bob: Omvisning i The Julekalender, onsdag den 12. december 2018 kl. 19 - 20.30 på
Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. en lille skarp.

I år har Oluf og Gertrud Sand, Benny og nisserne Fritz, Hansi og Günther indtaget Museum Østjylland i Grenaa. Hele december og frem til den 6. januar kan du opleve juleudstillingen Det er bår’ dæjlig – The Julekalender i Grenaa. Her kan du træde direkte ind i de velkendte kulisser fra De Nattergales julekalender fra 1991, som blev optaget i sensommeren på en gård i Hørning uden for Aarhus.

Sværere end man tror

Jesper Nørskov Pedersen fortæller både om The Julekalender som fænomen og om udfordringerne med at lave en udstilling over en tv-julekalender. ”Man skulle tro, at det var en forholdsvis nem opgave at banke udstillingen op. Men det er faktisk lidt af en udfordring. Nogle af rekvisitterne var så mærkede af tidens tand, at vi måtte på jagt efter nye. Vi fik for eksempel fat på en udstoppet hættemåge (set på Oluf og Gertruds tv), som ved et tilfælde dukkede op på Thorsager Skole, såmænd, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen.

Samtidig har det krævet en del arbejde at tilpasse udstillingen til museet i Grenaa.

”Det er jo en gammel købmandsgård med skæve vægge, og midt i rummene står bærende stolper, som man jo af gode grunde ikke kan rive ned. Vores udstillingsarkitekt Ida har i år fået ekstra sved på panden over at få bakset alle genstandene på plads i udstillingsrummene! ”

Respekt for et juleikon

Op til udstillingsåbningen den 24. november blev der slidt i det for at få alt på plads til tiden. Og arbejdet har også givet anledning til forskellige overvejelser, og der er hensyn at tage.

”Det er selvfølgelig vanvittigt sjovt at få lov til at lave en juleudstilling om noget så ikonisk som The Julekalender, men det giver også nogle udfordringer. Der er mange, der har et nært forhold til serien og persongalleriet. Så for os har det været yderst vigtigt at behandle den med respekt og at komme så tæt på originalen som muligt, ” forsikrer Jesper Nørskov Pedersen.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk