Arkiver gemmer børns vidnesbyrd fra livet i en corona-tid

En vred og aggressiv coronavirus. Et barn, der sidder bøjet over bøgerne i hjemmeskolen. Lange køer i supermarkedet med mennesker, der holder stor afstand til hinanden.

Det er nogle af motiverne, når skolebørn i det østjyske tegner og fotograferer deres hverdag og oplevelser under en corona-krise. Arkiverne i Randers, Grenaa og Ebeltoft har nemlig opfordret alle østjyder – store som små – til at dokumentere deres liv i foråret 2020. En på alle måder ekstraordinær tid med Corona-pandemien, som griber ind i alle borgeres hverdag og sætter spor for livet.

"Vi har allerede modtaget rigtig fine tegninger fra skolebørn via Facebook og Instagram," fortæller arkivar på Randers Stadsarkiv, Mathilde Storvang. "Børn kan have svært ved at formulere og nedskrive deres tanker og følelser i denne unikke situation. Så tegner de i stedet, eller tager måske fotos. Disse billeder giver et unikt indblik i, hvordan hverdagen ser ud for de mindste borgere i samfundet i en corona-tid".

Børn giver udtryk for indtryk

Randers Stadsarkiv har også sat en indsamling af skrevne dagbøger fra børn i 6. klasse på Forberedelsesskolen i Randers i gang. Skolebørnene har skrevet tanker, indtryk og oplevelser ned, så deres vidnesbyrd om hverdagslivet for et barn under corona-krisen bliver bevaret for eftertiden.

Dagbøgerne er en del af skoleklassens alternative historieundervisning og fortæller om hjemmearbejdende forældre, endeløs brug af håndsprit, sårbare bedsteforældre og andre oplevelser, der har gjort indtryk på børnene.

Vidnesbyrd til eftertiden

Arkiverne i det østjyske opfordrer fortsat alle borgere til at sende deres bidrag ind via Facebook, Instagram, mail eller i et godt, gammeldags brev. Det er ikke vigtigt, hvilken metode man benytter. Til gengæld er det vigtigt at indhente disse øjenvidneberetninger fra ung og gammel nu, mens oplevelserne er i frisk erindring.

"COVID-19-pandemien har allerede skabt store økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser verden over. Konsekvenser, som vil præge vores samfund, men også den måde, som vi omgås hinanden i mange år frem. Derfor er det også en vigtig opgave for arkiverne at sikre dokumentation af, hvordan borgerne oplevede og håndterede denne situation," forklarer arkiver Mathilde Storvang

Corona-liv i bog eller udstilling

Arkiverne er interesserede i tekster, f.eks. skrevet i en dagsbogform, billeder, tegninger eller mindre videooptagelser, som kan dokumentere tiden – både de åbenlyse forandringer i bybilledet, men også de tanker og bekymringer, som dukker op og fylder.

"Måske bliver dine tekster, billeder, videooptagelser brugt til f.eks. en bog eller en udstilling. Under alle omstændigheder vil vi gemme dine bidrag under hensyntagen til både persondata- og arkivlovgivning," forsikrer Mathilde Storvang, der også er åben for, at input til indsamlingen først bliver tilgængelige om mange år, hvis du ønsker det.

Hvad gør jeg?

Tekster, fotos, tegninger, videofilm sender du til randers.stadsarkiv@museumoj.dk, hvis du bor i Randers eller Syddjurs Kommune. Del også gerne fotos på Instagram #coronairanders.

Bor du i Norddjurs Kommune, kan du sende dine historier om livet i en corona-tid til arkivet@norddjurs.dk eller bruge #mitgrenaa på Instagram.

Du er også meget velkommen til at sende et brev med dine vidnesbyrd til arkiverne i Randers, Norddjurs og Syddjurs.

For mere information kontakt arkivar Matilde Storvang på 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk.