Alle børn i Norddjurs skal med!

Museum Østjylland, Norddjurs Kommune og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum er gået sammen om projektet 'ALLE BØRN SKAL MED'. Med støtte fra Nordea-fonden skal projektet arbejde for, at alle 0-6-årige og deres familier kommer ud i det fri og oplever lokalområdet, så de kan få glæde af Norddjurs' mange muligheder.

Natur og kultur for de små

I Norddjurs står man sammen. Også når det gælder kultur og natur. Og ikke mindst, når der er børn involveret. Med støtte fra Nordea-fonden til projektet 'ALLE BØRN SKAL MED' vil museerne få flere små børn og deres familier ud i lokalområdet, så de kan få glæde af alle de muligheder, der er.

”Nu kan områdets børn og børnefamilier godt glæde sig til at få mere af den lokale kultur og natur ind i hverdagen! Kimen til gode liv lægges fra barnsben, og det stærke samarbejde mellem Randers og Norddjurs kommune og flere østjyske kulturinstitutioner er en vigtig brik i indsatsen for, at flere børn får gode oplevelser med kultur og natur, ” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Masser af oplevelser

Projektet hedder 'ALLE BØRN SKAL MED' og er et samarbejde mellem Museum Østjylland, Norddjurs Kommune og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum. Målgruppen, der får glæde af det nye projekt, er de 0-6-årige, deres familier og det pædagogiske personale i kommunen, der arbejder med den målgruppe. Der vil blive arrangeret særlige familiedage på museerne og ude i naturen, sprogstimulerende aktiviteter, bedsteforældredage og meget mere.

Max fem kilometer til oplevelse

Projektet ’ALLE BØRN SKAL MED’ skal køre i tre år, og Nordea-fonden støtter projektet med 2,495 mio. kr.
Med denne støtte vil museerne sende flere familier ud i det fri og understøtte nysgerrigheden for de natur- og kulturoplevelser, som ligger i familiernes lokalområde. Den helt nære kulturhistorie er omdrejningspunktet for en del af projektets aktiviteter.

”I løbet af de tre år bliver der lavet et finmasket kort over mere end 40 lokaliteter med kulturelle oplevelser i Norddjurs. Med det vil vi sikre, at ingen småbørnsfamilier har mere end fem kilometer til nærmeste oplevelse, så det er nemt at kaste sig ud i det hele. Kortet gør det tydeligt, hvor mange muligheder familierne har for at komme på eventyr i en kommune spækket med kulturhistorie, ” siger projektleder Lisette Berg Andersen.

Fællesskab i barselsgrupper

Det gode børneliv begynder med en god ventetid for mor og far. Derfor tager 'ALLE BØRN SKAL MED' fat i kommende mødre og fædre og indbyder dem til fælles oplevelser i kulturlandskabet eller på museerne.

”Vores håb er, at hvis de kommende forældre eller barselsgrupper mødes i utraditionelle rammer og om andet end at være forældre, vil det skabe fællesskaber og inspirere til gode kulturvaner til de nye små borgere, ” forklarer Lisette Berg Andersen.

For mere information kontakt projektleder Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk