30 skoleklasser dykker ned i historien om Pyrus

Da Kulturhusets institutioner naturligvis holder alle forholdsregler i forhold til corona, har det på trods af epidemien været muligt at gennemføre en del af de populære juleomvisninger for skolebørn i Museum Østjyllands juleudstilling. Hele 30 lokale skoleklasser har i november og december kigget nærmere på udstillingen Pyrus Forever om den ikoniske julekalender med den frække hiphop-nisse og hans venner på Rigsarkivet.

I år er omvisningerne afviklet i skøn forening mellem Museum Østjylland og Randers Bibliotek som et tomandsakt med historiske fortællinger og fed sang og musik.

Kommer skoleklasserne i år?

Hele 30 lokale skoleklasser har i november og december kigget nærmere på udstillingen Pyrus Forever, der viser originale rekvisitter og kostumer fra den ikoniske julekalender om den frække hiphop-nisse og hans venner på Rigsarkivet.

”Der plejer altid at være rygende travlt med juleomvisningerne i november og december, men vi var ærligt talt lidt nervøse for, om skoleklasserne overhovedet ville komme i år, ” fortæller juleinspektør og tilrettelægger af juleudstillingen, Lisette Berg Andersen, der i år optræder som omviser med visir, afstand og meget rene hænder.

Mere musik, mindre juleklip

Heldigvis blev usikkerheden gjort til skamme, og bookingerne fra skoleklasserne er strømmet ind næsten på samme niveau som et normalt år. Det glæder naturligvis museets og bibliotekets medarbejdere, der derfor gør alt for, at de besøgende skolebørn og deres voksne kan føle sig helt trygge.

”Det siger sig selv, at corona-restriktioner trumfer alt, og det betyder desværre også, at der er en del aktiviteter, som vi sædvanligvis har i juleudstillingen, som vi har måttet droppe i år. Der er ikke juleklip og andre workshop-aktiviteter, og rør-og-prøv-aktiviteterne er også sat på pause, ” fortæller Lisette Berg Andersen.

Hun og biblioteksmusikanten Peter Elmelund glæder sig over, at børnene har taget godt imod det nye format med flere fortællinger og musik og sang. Biblioteket og museet har sammen udviklet koncept, hvor Peter Elmelund blandt andet spiller Cool Jul og titelsangen fra Alletiders Jul. På en jule-rød rockguitar, naturligvis!

Populær udstilling

Juleudstillingen Pyrus Forever er åben for publikum frem til og med 3. januar 2021 og kan opleves i museets åbningstid kl. 10 - 16.

”Vi har udover alle skoleklasserne masser af gæster i udstillingen, både til hverdag og især også i weekenderne. Pyrus-julekalenderne vækker virkelig noget i folks erindring om en superhyggelig, sjov og lærerig julekalender, og det kan de genopleve her på museet i år. Vi er glade for at kunne give både børn og voksne den oplevelse, ” siger Lisette Berg Andersen bag visiret.

Skoleklasserne får omvisninger frem til 18. december, hvor cirka 660 elever og 50 voksne vil have oplevet historien om Pyrus på Rigsarkivet.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk