Kom bag facaden på gammelt rådhus med nye udstillinger

I et halvt år har Det Gamle Rådhus været lukket for besøg, mens håndværkere og museumsfolk har restaureret og bygget nye udstillinger på livet løs. Nu genåbner rådhuset, og du kan få et kig bag facaden på det ikoniske rådhus, når der er omvisning med to af udstillingernes tilrettelæggere.

Det eneste, der er tilbage af byens allerførste rådhus, er et urværk, der sad i spiret. Urværket indgår som en del af fortællingen om Ebeltofts mange rådhuse gennem tiden. På trods af sin beskedne størrelse har Ebeltoft nemlig haft fem rådhuse, og det første stod præcist, hvor Det Gamle Rådhus står i dag. Hør den spændende fortælling og mange andre, når Museum Østjyllands inviterer på omvisning i det genåbnede rådhus. Foto: Museum Østjylland

Historikerne Lea G. Møller og Martin Mauritzen viser i en række gratis omvisninger i april og maj på skift rundt og fortæller om arbejdet med rådhuset med den lange og farverige historie.
Husk at tilmelde dig på museets hjemmeside.

Omvisning på Det Gamle Rådhus med nye udstillinger,
Torsdag den 18. april 2024 kl. 15.30 - 16.30.
Torsdag den 2. maj 2024 kl. 19 - 20.
Tirsdag den 7. maj 2024 kl. 15.30 - 16.30.
Torsdag den 16. maj 2024 kl. 15.30 - 16.30
Sted: Det Gamle Rådhus, Torvet 2A, 8400 Ebeltoft.
Gratis – husk tilmelding

Lørdag den 13. april slår Museum Østjylland igen dørene op for besøg af store og små gæster på Det Gamle Rådhus. I seks måneder har kun håndværkere og museumsfolk gået ind og ud ad de gamle rådhusdøre, mens husets gamle mure og vægge er blevet restaureret og nye udstillinger skabt.

”Det er tankerne og historierne bag de nye udstillinger, som museets historikere og tilrettelæggere nu inviterer dig indenfor i rådhuset for at høre om,” forklarer historiker Martin Mauritzen.

Et museum med sjæl

Det Gamle Rådhus har altid været en central bygning i byen, og rådhuset blev restaureret og fredet tilbage i 1906-1909. Efter renoveringen valgte man dengang at gøre huset til museum, i dag hørende under Museum Østjylland. Siden begyndelsen af 1900-tallet har der derfor været museumsudstillinger i huset, der har fortalt om Ebeltoft og egnen omkring, skikke og byens folk.

”Udstillingerne er sjældent blevet ændret. Så da rådhuset skulle restaureres og udstillingerne tages ned, besluttede vi også at skabe nye udstillinger, så det stadig er spændende for turister og lokale at gå på opdagelse i Det Gamle Rådhus,” fortæller historiker Lea G. Møller.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Vi ved det godt, en god beliggenhed er altafgørende ikke kun for huspriser, men også for meget andet! En af de helt centrale fortællinger, som de nye udstillinger i Det Gamle Rådhus tager udgangspunkt i, er byens særlige beliggenhed.

”I dag tænker mange besøgende om Ebeltoft: ”Ah, sikke et dejligt idyllisk sted med gamle huse, flot natur og lækre badestrande”. Men de mange gamle huse i byen er også et vidnesbyrd om nedgang og problemer for Ebeltoft, netop på grund af byens beliggenhed,” pointerer Martin Mauritzen.

”Ebeltofts naturlige omgivelser isoleret fra land og åbent mod vand har nemlig præget byen op gennem tiden. Fra velstand til ruin og til velstand igen.”

Hør overvejelserne bag, hvorfor historien om velstand og ruin bliver fortalt, som den gør i udstillingerne, når der i april og maj er gratis omvisninger i huset.

Rådhus, turistmagnet og vielsesrum

Det Gamle Rådhus har også sin egen spændende historie, og den bliver naturligvis også foldet ud i de nye udstillinger. Den fortælling kan man gribe an på mange forskellige måder – udstillingens tilrettelæggere fortæller til omvisningerne om deres tanker, valg og fravalg.

”I udstillingen har vi valgt at fortælle om bygningens funktion gennem tiden. Historien er nemlig lang og farverig og går fra bygningens oprindelige rolle som rådhus og fangekælder og frem til, at huset bliver museum og ikonisk turistdestination,” forklarer Lea G. Møller.

I dag har bygningen også en helt speciel rolle, der ikke har noget med museumsdrift at gøre. Hvert år bliver flere hundrede par nemlig viet i de idylliske rammer på rådhuset.

”Mange danske og udenlandske borgere kender Det Gamle Rådhus som stedet, hvor de blev gift med hinanden. Det er derfor også en fin fortælling, som vi gerne ville give en plads i de nye udstillinger,” smiler Lea Glerup Møller.

For mere information kontakt

Arkivar og historiker Martin Mauritzen på tlf. 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk
Historiker Lea Glerup Møller på tlf. 21113 0931 eller på lgm@museumoj.dk