Vandreudstillingen I skyggen - De første kvindelige fotografer

Se datoer for udstillingen herunder.

Franziska Gade med sit store studiokamera, 1920’erne. Sammen med Julie Lauerberg drev hun fotoatelieret Lauerberg & Gad på Kgs. Nytorv 13 i København. Foto: Danmarks Fotomuseum

Særudstillingen I skyggen fortæller historien om de første kvindelige fotografer fra Danmark, Island og Færøerne. Det er første gang ti udvalgte kvinder præsenteres på en fælles fotoudstilling i Norden. Udstillingen viser den spændvidde, hvormed de første kvindelige fotografer arbejdede både iscenesat, dokumenterende, æstetisk og teknisk.

Udstillingen afdækker, at kvinder var toneangivende inden for den tidlige danske, islandske og færøske fotokunst. Den dokumenterer, at de kvindelige fotografer arbejdede under yderst forskellige kommercielle og praktiske forhold ikke alene i Danmark, Island og Færøerne, men også i Amerika og Dansk Vestindien.

Udstillingens titel refererer til, at de kvindelige fotografer bogstaveligt talt arbejdede i skyggen, det vil sige bag kameraet. Titlen refererer dog også til, at de kvindelige fotografer ofte stod i skyggen af deres mandlige kollegaer og endda arbejdede under deres ægtemands navn. Mange kvindelige fotografer er på den måde forsvundet ud af historien. Med udstillingen kommer de kvindelige fotografer for første gang som en samlet gruppe ud af denne skygge og indtager deres berettigede plads i den nationale fotografihistorie.

”En epokegørende ny bog og udstilling om de første professionelle danske kvindelige fotografer i 1870’erne viser, at de i den grad fortjener at blive trukket frem af mørkekammeret”.
Berlingske Tidende 17. maj 2021

Vandreudstillingen I skyggen - De første kvindelige fotografer kan se følgende steder:

• Aalborg Stadsarkiv 15. nov. 2021 - aug. 2022
  • Odense Bys Museer 6. nov. 2021 - aug. 2022
  • Islands Nationalmuseum maj 2022 - aug. 2022
  • Akureyri Museum, Island aug. 2022 - dec. 2022
  • Danmarks Industrimuseum 3. sept. 2022 - 2. januar 2023
  • Vendsyssel Historiske Museum 10. marts 2023 - marts 2025
  • Greve Museum jun. 2023 - okt. 2023
  • Færøernes Nationalmuseum 2. jun. 2023 - sep. 2023

Udstillingen i Randers kan ses frem til søndag den 24. oktober 2021.

Særudstillingen I skyggen - De første kvindelige fotografer på Museum Østjylland i Randers

Til udstillingen er der lånt fotografier fra:
Akureyri Museum
Danmarks Fotomuseum
Dansk Vestindisk Selskab
Det Kgl. Bibliotek
Filmcentralen, Det Danske Filminstitut
H.M. Dronningens Håndbibliotek, Kongernes Samlinger
Historisk Arkiv, Vendsyssel Historiske Museum
History Press Faroe Island ved Steffen Stummann Hansen
Idaho Public Television
Islands Nationalmuseum
Museum Horsens, Byarkivet
Randers Stadsarkiv
U.S. National Archives and Records Administration in Washington D.C.
Aalborg Historiske Museum
Aalborg Stadsarkiv

Udstillingskatalog til I skyggen - De første kvindelige fotografer

Til udstillingen I skyggen – De første kvindelige fotografer er udgivet et rigt illustreret katalog. De 128 sider er fyldt med unikke fotografier fra Danmark, Færøerne, Island, Idaho i USA og Dansk Vestindien. Kataloget giver en enestående mulighed for at gå på opdagelse i fotografierne, deres mange fine detaljer og deres til dels glemte fortællinger.

Prisen er 198 kroner. Kataloget kan købes i museumsbutikken eller ved at henvende sig til museet på mail@museumoj.dk. Ved forsendelse kommer der 66 kr. oveni prisen til leveringsomkostninger.

Udstillingen er blevet til med støtte fra

• A.P. Møller Fonden
  • Nordisk Kulturfond
  • Knud Højgaards Fond
  • Fondet for Dansk-Islandsk Samarbejde
  • Randers Kommune

Vil du vide mere?

Der findes flere mandlige end kvindelige fotografer - også i dag. I linket herunder kan du f.eks. læse mere om fem kvindelige fotografer, som har stor indflydelse på fotografiet lige nu.

Læs artiklen om fem kvindelige fotografer, som du skal kende

I podcasten herunder får du et spændende indblik i, hvordan vilkårene for kvinder i fotojournalistikken er i dag.